Website van Hans en Ivonne van Huessen
Home » Onze VUT vakanties » 2008 » Cruise Caribbean

Onze Cruise in de Caribbean en door het Panamakanaal

voorjaar 2008

 

In februari 2008 hebben we een cruise gemaakt door

de Caribiën en het Panamakanaal .

Dit vanwege het heugelijke feit dat wij in december 2008  

 40 jaar getrouwd waren.

                                                                

Het verslag is een uitgebreid geheel geworden

maar neem de moeite en de tijd ervoor.

 

Vooraf een filmpje van het cruise schip " Island Princess "

 

Reisverslag  van Hans en Ivonne’s cruise op het schip “ Island  Princess  “
  

       zaterdag 2 febr 2008              

Alles is gepakt en de koffers zijn dicht.

We zijn op zaterdag 2 febr. vertrokken en hebben een z.g. voorslaap nacht

geboekt in het Ibis hotel nabij Schiphol.

Dit heeft diversen voordelen zoals wakker worden naast het vliegveld,

waardoor we niet extra vroeg ons bed uit moesten,

en bovendien mogen we onze auto gratis parkeren tijdens de vakantie.

      

    Zondag 3 febr 2008      0° C         

We checken op Schiphol voor vlucht NW 0039 om 5.00 uur in

en taxiën  om 8.00 uur weg.

   

Nog even de vleugels van het vliegtuig voorzien van een antivries laag

en we gaan de lucht in.

We hebben een voorspoedige vlucht maar moeten wel constateren dat

dit cabine personeel aanmerkelijk minder vriendelijk is

dan we  bij vorige vluchten hebben ervaren.

Ook de geleverde informatie vonden we gering.

We hebben een tussenlanding gemaakt in Detroit en daar lag overal sneeuw !!

Bij deze tussenlanding hebben we een echte Amerikaanse controle

ondervonden waar zelfs de schoenen uit moesten.

Maar een heerlijk ijsje maakte het nadien allemaal weer goed en

vertrokken we om 13.33 uur met vlucht NW 242

naar de eind bestemming de luchthaven van

 Fort Lauderdale – Florida – U.S.A.

Bij het uitstappen viel een warme deken over ons heen

en hadden we allebei het gevoel “heerlijk “

We laten ons met een taxi naar het hotel brengen.

We checken in en de koffers worden naar de kamer gebracht.

We maken nog een kleine wandeling rond het hotel

en gaan daarna een verdiende tuk doen.

 

 Maandag 4 febr 2008   28° C                  

We hebben een schitterende kamer ( alles groot en uitbundig ) en

in de achtertuin liggen de jachten ook al groot en uitbundig.

Vanuit de bovenste verdieping van het hotel is er een fantastisch uitzicht

over de havens en liggen er diverse cruise schepen.

We maken er een rustdag van en verblijven de gehele dag heerlijk

aan het zwembad en in de zon om alvast wat voor te kleuren.

     

       

Dinsdag 5 febr 2008     28° C             

Vandaag gaan we met de watertaxi vanaf de jachthaven

door de diverse binnenwateren naar het centrum van Fort Lauderdale.

We varen met deze taxi langs gigantische vakantie huizen

van de rijken der aarde.

De kapitein weet veel namen en prijzen !!

        

We maken een wandeling door de “Los Olas Boulevard “

de bekendste winkelstraat van Fort Lauderdale

en gaan later met de  watertaxi verder door de stad

naar het eindpunt van zijn route.

Met dezelfde ticket kunnen we weer terug naar de jachthaven bij ons hotel.

Om ongeveer 15.00 uur liggen we weer heerlijk bij het zwembad.

       

Woensdag 6 febr. 2008          28° C      

Hans is vanmorgen om 5.30 opgestaan om het cruiseschip “Island Princess “

de haven van Fort Lauderdale in het donker binnen te zien varen.

Precies op tijd blijkt nadien want het schip kwam vanaf zee al aangevaren .

Een imposant gezicht op de 16e verdieping van het hotel.

Na het ontbijt de koffers weer gepakt.

Verder in de zon gelegen en tussen de middag in de zwemmersbar gegeten

waarna we ons hebben omgekleed en met een taxi naar de haven zijn gereden.

Het inchecken ging vlot en al snel waren we in onze hut op het 11e dek,

het Baja dek, gearriveerd.

Mooie hut met wederom een kingsize bed en van alle gemakken voorzien.

Nu op verkenningstocht over het schip en al snel blijkt dat op de 14e verdieping,

het Lido deck bij het zwembad de diverse bars reeds open zijn

en dat het grote genieten is begonnen.

Maar voor vertrek is er eerst een demonstratie van de zwemvesten

 en een uitleg over de vluchtwegen en de procedures

welke in geval van nood uitgevoerd moet worden en dit is een hele happening.

Daarna speelt er een band gezellige muziek op het Lido deck

en om 17.00 uur gaan de trossen los

en varen we de haven van Fort Lauderdale uit.

     

Een animatie team geeft het goede voorbeeld en

er kan zowaar in de open lucht rondom het zwembad gedanst worden.

Veel, heel veel obers zijn aanwezig om iedereen van een drankje of een hapje

te voorzien en hier wordt het bier verkocht met vijf flesjes tegelijk

in een emmer met ijs !!  en over ijs gesproken,

jawel hoor een echte ijsbar is aanwezig met vele smaken en soorten ijs

dus er is de komende dagen veel uit te proberen !!

Als de schemering invalt gaan we op onderzoek naar het restaurant

en dat blijkt ook op de 14e verdieping te zijn

en we gaan heerlijk het buikje vullen.

Na het eten zijn de koffers in de hut gearriveerd

en kan de zaak worden uitgepakt.

We lopen nadien nog een rondje dek

en gaan daarna een welverdiend tukkie doen

       

Donderdag 7 febr 2008          28° C

Een zeedag op de Island Princess is lekker relaxen

verder moet niets en mag eigenlijk alles.

Kortom het beeld wat we er van verwachten komt geheel uit.

   

Het enige probleem wat we tegenkomen

is het versturen van deze verslagen en de daarbij behorende foto’s.

We gaan morgen in Jamaica op de wal weer een poging ondernemen 

om alles op de daarvoor speciaal geopende site te plaatsen.

Bij het rondje dek na de avondmaaltijd hebben het welkomstwoord

van de kapitein meegekregen maar ik moet wel zeggen

dat de kledij van de overige gasten op dat moment meer indruk op ons maakte.

Kortom de eerste zeedag zit er op en daar is “niks mis mee “

       

    Vrijdag 8 febr. 2008     28° C     

Vandaag varen we door naar Jamaica en wel naar de plaats Ocho Rios

waar we om 11.00 uur aankomen en gaan afmeren

Wij hebben vanaf het bovendek het afmeren, met wel 16 lijnen naar de wal,

en het uitleggen van de loopplanken gadegeslagen

wat door een macht van personeel in een kort tempo was uitgevoerd.

    

Een computer kan het niet beter uitrekenen want het klopte op de minuut

dat de eerste personen om 12.00 uur zoals gepland van boord af konden gaan.

Daar wij hier geen excursie hadden geboekt zijn we te voet Ocho Rios ingegaan.

We zijn begonnen om een internet café te zoeken om de foto’s

en het verslag te verzenden.

Zoals jullie gezien hebben is dat gelukt en

hebben we voor $ 4,- de hele zaak verstuurd.

Dit is aanmerkelijk goedkoper dan aan boord van de Island Princess

waar de prijs $ 0,75 p/m is en b.v. knippen en plakken van de verslagen

vanaf de USB stick  zijn geblokkeerd.

Voor Frits nog even de noot; internetten via de eigen laptop

kost maar $ 0,50 p/m en zal knippen en plakken wel gaan.

Na het internet café zijn we verder gaan wandelen

en hebben we enkele winkelcentra’s bezocht,

althans zo noemen we het maar want het zijn meer centrá met winkeltjes

die allemaal dezelfde waar verkopen en blij zijn als “de boot binnen is “

Tevens hebben we douche gel gekocht want dat hoort hier

niet tot de standaard inhoud aan boord hetgeen ons hoog verbaasde

maar er zijn immers grotere problemen in deze wereld.

Slenteren in deze hoge temperatuur blijkt toch wel vermoeiend

dus zijn we langs het strand weer terug gelopen naar het schip

en bij aankomst bleek dat we eigenlijk in Ocho Rios

geen enkele foto hebben gemaakt.

Jammer, maar er zijn wel foto’s vanaf het schip en die geven een aardig overzicht.

Nog even lekker in de zon en dan gaat de bemanning weer aanstalten maken

om af te varen en wel richting Aruba.

Wij zoeken daarna onze hut weer op en gaan heerlijk onder de douche,

met de net aangekocht douche gel.

Na de maaltijd brengen we een bezoek aan het boord theater

en daar wordt een schitterende zang en dans show gepresenteerd

waar we helaas geen foto opnames van mochten maken.

Voor de eerste keer gaan we laat in de kooi met het idee

dat we aan de plaatselijke tijden gewend zijn

maar vannacht gaat de klok weer een uur vooruit

dus we zullen wel weer zien hoe laat / vroeg we wakker worden. 

      

     Zaterdag 9 febr. 2008  27° C          8 Bf   

Vandaag weer een z.g. zeedag richting Aruba waar we morgenochtend, zondag, 

in Oranjestad om 7.00 in de ochtend afgemeerd moeten zijn.

Het is vandaag een echte zeedag met veel wind erbij en wel windkracht 8 Bf

en dat betekend dat zelfs de Island Princess schommelt en wiebelt.

Op een van de foto’s is goed te zien dat het water in het zwembad

niet onder doet voor een golfslagbad.

Verder is het een relaxte dag op het bovenste zonnedek geworden

waar we nog redelijk uit de wind konden liggen.

Het keuken personeel heeft laten zien hoe je even uit een ijsblok

een prachtige dolfijn kunt hakken maar het moest inderdaad

heel snel gebeuren want met deze temperatuur

smelt het ijs als sneeuw voor de zon.

Na het de avond maaltijd weer op naar het theater

voor een muzikale avond maar de bewegingen van het schip zijn in het theater,

 voorin het schip, goed voelbaar en we mogen dan ook van geluk spreken

dat het in onze hut rustiger is.

Nog even het verslag bijwerken en morgen in Oranjestad

het geheel weer proberen te versturen.

   

       

        Zondag 10 febr. 2008   27,8° C       5 Bf     

Vroeg op vandaag want het schip is in Aruba / Oranjestad  afgemeerd

om 7.00 uur en zal weer vertrekken om 13.00 uur richting Colombia.

Dit betekend dat we op zondagmorgen om 7.30 uur ! ! aan het ontbijt zitten.

Vanaf het schip is Oranjestad een kleurig gezicht

wat we herkennen van Willemstad in Curaçao.

     

Om 8.30 uur lopen we al in de stad en er is natuurlijk nog geen winkel open

wat zo z’n voordelen blijkt te hebben.

Langzaam ontwaakt ook Oranjestad en komt er leven in de brouwerij.

Met een keurig boekje, wat we kregen bij het verlaten van het schip,

lopen we de wandelroute en kijken ook af en toe even om de hoek

en dan zie je direct een geheel ander beeld met weinig glitter en glans.

De hele stad loopt binnen het uur vol met toeristen,

mede omdat na ons schip er nog een cruise schip binnen liep,

en nu zijn op de vroege zondagmorgen toch wel veel,

vooral souvenirwinkels, open.

Een internetcafé lijkt zo vroeg moeilijk te worden

maar we hebben er toch een gevonden en alles weer verstuurd.

We zijn om 11.30 weer terug aan boord

en brengen de dag verder door op het zonnedak

alhoewel we vandaag toch even uit de zon willen blijven

maar dan is het hier toch ook lekker.

Vanavond is op het Lido deck, rond het zwembad,

 de “Island Nicht Tropical Deck Party “

Volgens de beschrijving in de dagelijks uitgegeven Princess Petter

ofwel de scheepskrant :

It is a Nicht to Remember.

Inderdaad een nacht om niet te vergeten want die Amerikanen

doen nog gekker dan we hadden verwacht.

Leuk om meegemaakt te hebben.

Rond middernacht zoeken we onze hut weer op met een hele ervaring rijker.

   Maandag 11 febr. 2008          27,2° C       6 Bf   

 

We zijn vannacht weer een tijdzone gepasseerd

en nu moet de klok een uurtje terug.

We koersen richting Colombia waar het schip om 9.00 uur afgemeerd

is in de plaats Cartagena en daar gaan we een uitstapje maken.

Omdat wij wat later vertrekken kunnen we vanaf het bovendek

goed zien hoeveel bussen er vertrekken

en dat blijken er 50 te zijn met elk +/- 25 gasten aan boord.

Gelukkig gaan ze meerdere excursies maken.

We gaan met een busje door de stad naar de Mangroven,

een natuurgebied wat je zo’n beetje kan vergelijken met de Biesbos,

alwaar we een tocht met een soort kano beleven.

Werkelijk iets bijzonders want we worden met 5 bootjes voortbewogen

door plaatselijke Columbianen die ons “bomen “door de Mangroven..

We zien mooie natuurverschijnselen en bijzondere vogels.

Op de terugweg maken we met de bus een stop in Cartagena

en kunnen daar wat winkelen en krijgen een korte wandeling

met tekst en uitleg door onze gids waarna we terug naar het schip gaan.

         

Het wordt een gewoonte maar de rest van de dag

brengen we rond het zwembad door,

drinken en eten we wat en gaan we nog even shoppen aan boord.

       

   Dinsdag 12 febr. 2008  30,3 ° C      4 Bf   

Het “ Panamakanaal  “ het doel waarvoor deze cruise is gekozen.

De doorvaart van het kanaal blijkt ook aan boord

het hoogtepunt van de reis te zijn.

Er zijn de gehele dag op de TV beelden te zien

en op de geluidsinstallatie op de dekken

is een duidelijke uitleg van hetgeen er gebeurd en wat we kunnen zien.

Het kanaal met een lengte van 81,64 kilometer is in gebruik sinds 15 aug 1914

en was begroot op $ 40 miljoen

en heeft uiteindelijk maar liefst $ 387 miljoen gekost.

Per doorvaart is er ongeveer 197 miljoen liter water nodig.

Momenteel zijn er ruim 942.000 schepen gepasseerd.

De doorvaart voor het schip moet dan ook betaald worden

 en ligt momenteel gemiddeld op zo’n $ 50.000,-

Het zusterschip Coral Princess heeft ooit de hoofdprijs

van $ 217.513,75 moeten betalen.

Er mogen ook jachten door het kanaal en we kwamen er zowaar enkele tegen.

Wij zijn vanaf de Atlantische Oceaan zijde het kanaal in gevaren

en passeerden als eerste de “Gatun Locks “

In deze dubbele en drie achter elkaar gebouwde sluizen,

 met ieder een lengte van 294 mtr. en een breedte van 32,21 mtr,

is het systeem van schutten goed te zien.

      

Ieder schip krijgt aan de voorzijde 2 x 2 draden die elk op de lieren

van twee  trientjes gespannen zijn .

Aan de achterzijde gebeurt hetzelfde dus het schip ligt eigenlijk niet afgemeerd

aan bolders maar aan vier treintjes.

Daar in de treintjes lieren zitten wordt het schip met deze lieren

op de goede plaats gehouden.

Als de deuren open gaan voor de volgenden schut

vaart  het schip langzaam vooruit maar de treintjes reiden mee,

 bij iedere sluisdeur een holletje op,

en de rijdende bolders houden alsmaar het schip onder controle.

Een schitterend systeem wat dus al heel oud is

en vandaag de dag nog steeds voldoet.

In deze Gatun Locks gaan we  ruim 3 x 8 mtr. ofwel 26 mtr. omhoog.

We varen na de eerste set sluizen enkele uren via diverse meren verder

en komen diverse tegenliggers tegen

Halverwege passeren we Gamboa Mooring

en hier  bevind zich een concentratie van de schepen en machines

die het onderhoud van het kanaal verzorgen.

Het tweede gedeelte is het gegraven deel

en hier is men ook continu aan het werk.

Men blaast met explosieven de rotsen op de bodem los

en haalt ze dan naar boven.

Ook worden er diversen bochten afgesneden

waardoor de doorvaart verbeterd moet worden.

In de namiddag komen we aan bij de “Pedro Miguel Lock “

waar we ook weer met het treintjes systeem twee schutten gaan zakken

en een half uur verder gaan we in de laatste enkele sluis de  “Miraflores Lock “

het laatste stuk zakken en komen we op het niveau

van de Pacific ofwel de Grote Oceaan.

Leuk is te vermelden dat wij op deze sluis bekeken worden als bijzonderheid

want we zijn hier in de buurt van Panama City

en hier is een speciale uitzichttoren om vanaf de wal

het sluissysteem te kunnen aanschouwen.

We varen de haven van Panama uit het grote water weer op

en hebben nu uitzicht over Panama City

wat toch wel een flinke stad blijkt te zijn.

Het kanaal avontuur zit er op en we zoeken onze kooi op

om ons op te frissen en wat te gaan eten.

Van het idee om na het eten nog naar het theater te gaan

komt niets meer en we liggen om 8.30 uur voldaan in ons mandje.     

      *********

Woensdag 13 febr. 2008        30 ° C         4 Bf   

Een nieuwe dag, een nieuw geluk maar dat valt wat de zon betreft

ons vandaag niet ten deel.

Toch kunnen we lekker op het zonnedek languit liggen.

Eigenlijk doen we de gehele dag niets en dat is ook vermoeiend.

Misschien tijd voor wat gegevens van het schip de “ Island Princess  “ 

 

Bouwjaar      2003

Lengte         294 mtr

Breedte        32.20 mtr

Aantal verdiepingen         16 deks ( Dek 13 ie echter niet aanwezig )

Cruise snelheid       22 knots ofwel ruim 40 km/uur

Aantal gasten         2368 

Aantal personeel     810

Drinkw. voorraad    2200 ton

Diesel voorraad      3724 ton

Kortom alles is groot aan boord

en dat kunnen we ook van de service aan boord zeggen.

Het zal zeker weer even wennen worden als we thuis zijn.

     

Morgen is Costa Rico met de hoofdstad San José het doel

Puntarenas is de haven.waar het schip zal afmeren.

Hier gaan we weer proberen het verslag met de foto’s te versturen.          

   Donderdag 14 febr. 2008       30,5° C       3 Bf      

Vandaag is Costa Rico het doel en daar komen we zowaar een uur later aan

dan de bedoeling was.

Puntarenas is de plaats waar het schip om 8.00 uur afmeert.

Puntarenas blijkt op een schiereiland te liggen

en er is geen haven te bekennen slechts een grote afmeerpier

is er hier  aanwezig en daar liggen dan ook uitsluitend cruise schepen aan.

Wij hebben er voor gekozen om deze plaats zelf te bezoeken

en gaan derhalve na het ontbijt om 9.00 uur te voet de stad in.

Op het 5e dek waar we via de gangway het schip willen verlaten

 is voor Valentijnsdag een schitterend spektakel geplaatst. 

Langs de boulevard staan de bekende stalletjes met veel souvenirs e.d.

en aan het eind staan 2 politiemannetjes die we vragen naar een internetcafé.

Er volgt een gezellig gesprek met veel interesse naar ons thuisland

zoals gewoontes van wat wij zoal eten e.d.

Er komt een notitieboekje voor de dag en de mannen vragen ons

onze naam en plaats en landnaam op te schrijven

en dan blijkt dat ze een lijstje bijhouden van de gesproken toeristen op die dag.

We vermelden tevens ons site adres en beloven

dat de foto welke wij van hen gemaakt hebben op de site komt te staan.

Zo maak je dus fans in verre landen.

Het internetcafé hebben we gevonden en alles is weer verstuurd

We maken een leuke wandeling door Puntarenas door de omgeving

waar de bevolking hun boodschappen ook moet doen.

Het valt ons op dat in alle reeds bezochte plaatsen het  zo schoon is op straat.

Rond het middaguur keren we aan boord terug

en nemen eerst een heerlijke douche

want het is hier in Costa Rico heftig warm.

We liggen s’middags uit de zon rond het zwembad

en zodra de temperatuur behaaglijk wordt

durven we weer in de zon te gaan zitten /liggen.

Om 17.30 uur gaan we naar de hut en nemen weer een lekkere douche,

maken de verslagen en gaan wat eten in het restaurant.

Het schip vertrekt rond 19.00 uur en we varen vannacht richting Nicaraqua.

Na het eten een rondje langs de boord bezienswaardigheden

en weer op tijd naar bed.

       

   Vrijdag 15 febr. 2008   29,7° C       7 Bf  

Het schip is op tijd aan gekomen in Nicaraqua nabij San Juan del Sur.

Vandaag hebben we een z.g. “Tender dag “ en dat betekend

voor diegene die niet op het water geboren zijn

dat het schip niet aan een pier of wal heeft afgemeerd

maar dat het voor anker is gegaan.

Om nu op de wal te komen varen de “Tenders “ ( de reddingssloepen )

de passagiers naar de wal toe en halen ze later weer op.

De Island Princess heeft aan de zijde een op en afstap plateau

waar twee “Tenders “ tegelijk aan afgemeerd kunnen worden.

Per “Tender “ kunnen er 100 passagiers naar of van de wal gebracht worden

en ook hier is weer een strak schema

om iedereen op tijd terug aan boord te kunnen brengen.

Wij willen wederom op eigen gelegenheid San Juan Del Sur bekijken

maar moeten natuurlijk ook met de “Tender “heen en weer

hetgeen een bijzondere ervaring is.

De plaats San Juan Del Sur is klein en men is op veel plaatsen aan de straten

en de boulevard hevig aan het (hand)werk..

Omdat het nog vroeg is hebben we een heerlijk rondje door de straten gelopen

en een aardige indruk gekregen van dit plaatsje.

Vanaf de aanleg kade kan je per fietstaxi een rondje door de plaats maken

en dat leek ons wel aardig idee ware het niet dat de fietstocht

door dezelfde straten ging als waar wij enige tijd daarvoor

ook al hadden gelopen.

Een paar honderd meter voor het einde van de fietstaxi rit

maakte een grote knal, een lekke band aan Hans z’n zijde,

een vroegtijdig einde aan de rit en konden we verder lopen

naar de kade om met de “Tender “terug te keren naar het schip.

De middag verloopt zoals vele ervoor aan het zwembad en rond het middaguur i

s het dan wegkruipen voor de felle zon maar na een uur of drie

is het ook in de zon weer uit te houden.

Ook hier, net zoals overigens in Aruba, hebben we met onze telefoon

geen verbinding met een netwerk dus kunnen we geen SMS’jes versturen

naar de jarige die we hadden willen verrassen met een SMS’je.

Blijkbaar is er hier nog wel wat te doen voor KPN !!

Na de maaltijd gaan we naar het boordtheater maar daar blijkt een conferencier

 te zijn en we beheersen de Amerikaanse taal niet zo goed

dat we het kunnen volgen.

We besluiten om na 10 minuten de zaal te verlaten en lopen nog een rondje dek.

Na een kop koffie in het Lido restaurant zoeken we de hut weer op,

lezen de boordkrant en maken de verslagen af.

       Zaterdag 16 febr. 2008          29,7° C       4 Bf  

Vandaag meert het schip om 9.00 uur af in Quatemala

en wel in de plaats Puert Quetzal.

We willen weer op eigen gelegenheid de plaats gaan verkennen

 maar al snel blijkt dat we afgemeerd zijn midden in het havengebied.

Er zijn “tenderbussen “ die om de 7 minuten rijden

en brengen ons naar het terrein van de jachthaven

waar we de bekende souvenirstalletjes weer tegen komen.

Naar de stad kan alleen per taxi en die zijn er genoeg te vinden.

We maken een deal dat we samen een rondrit door de stad maken

 van een uur voor $ 45,-

Dit bleek een succes want we zijn ruim 1 ½ uur met z’n tweeën

onderweg geweest in een taxibusje met airco met chauffeur en een gids.

Was zeker de moeite waard want ze hebben ons veel laten zien

en niet alleen de mooie dingen maar ook de arme gedeeltes van de stad.

Het was de  bedoeling om hier het voorlopige laatste tekstverslag

en de foto’s te versturen daar we morgen,

de laatste aanlegplaats in Mexico voor de eindstop in Los Angeles,

een excursie hebben geboekt die geen tijd zal overlaten

om een internetcafé te zoeken.

Maar het is vandaag niet gelukt en zullen we een alternatief proberen te vinden.

We zijn rond het middaguur met een hele ervaring rijker weer terug aan boord

en gaan i.v.m de hoge temperatuur s.middags in het “ senioren zwembad ‘ liggen.

Dit zwembad is overdekt en de ruimte is voorzien van airco

en het geheel is luxe aangekleed zoals b.v. houten ligstoelen

 i.p.v. kunststof ligstoelen.

Hier speelt ook een z.g.achtergrondmuziekje zonder einde.

Om 15.00 uur hebben we het daar wel gezien / gehoord

en gaan we weer naar het buitenbad en mede door enige bewolking

 is het deze middag prima vol te houden.

Na de avondmaaltijd gaan we nu naar het luxe theater in het achterschip

waar we een schitterende muzikale show te zien krijgen.

Rond 22.00 uur liggen we weer in ons mandje.

     Zondag 17 febr. 2008   25,8° C       4 / 6 Bf   

De bestemming vandaag is Mexico en de aanlegplaats is Huatulco

waar we om 12.00 uur zullen afmeren..

Vandaag gaan we een uitstapje maken met een catamaran

en varen we door diverse baaien en gaat een gids het een en ander uitleggen.

Dit uitstapje zal nagenoeg de gehele tijdsduur van de stop in Huatulco

in beslag nemen dus is er geen tijd meer over om het plaatsje te bezoeken.

Maar letterlijk in het zicht van de haven laat de kapitein

via de boordintercom weten dat de “Island Princess “ deze tocht

niet zal afmeren in Huatulco in Mexico en dit in verband met de te sterke wind !!

Iedereen luistert muisstil naar dit bericht

en direkt er na komen de kippen van stok en is er overal heftige discussie.

Overal komen de mobieltjes voor de dag want er is “dekking “dus

snel even bellen en SMSén.

Dit betekend echter dat wij voor het einde van de cruise

dus niet meer aan wal zullen komen.

Aansluitend aan Mexico was de planning drie zeedagen,

 maandag - dinsdag - woensdag, maar daar komt nu dus deze zondag bij.

We zullen ons in dit lot moeten schikken en er blijkt een reserve draaiboek

 bij het entertainmentteam gereed te liggen want er komt a la minuut

 een nieuwe boordkrant uit met de aanvullende activiteiten voor deze middag.

We beleven een paar schitterende spelletjes rond het zwembad

en je kan van  die Amerikanen zeggen wat je wilt

ze gaan helemaal uit hun dak met de grootse ongein als ze maar opvallen !!

               ************

Maandag 18 febr. 2008          24,9° C       4 Bf

Wederom een zeedag maar nu één met een lage starttemperatuur ( 22.3 ° C )

en met weinig wind en een beetje bewolking.

Maar de temperatuur loopt snel op en rond het zwembad is het heerlijk.

We krijgen weer een demonstratie van het " IJsbeeldhouwen "

en dat is schitterend om te zien.

        

Verder een rustige dag en als we aan het eind van de dag terugkomen

in onze hut heeft zich het begin van het einde aangemeld

want de formulieren die we moeten invullen om de U.S.A. te verlaten

worden reeds verstrekt

       **********************

Dinsdag 19 febr. 2008  22 ° C         5 Bf

Eigenlijk een dag als gisteren.

Een koude start maar toch een heerlijke zonnige dag

Hans heeft kans gezien om via een passagier een e-mail

naar Jeroen te versturen met een nieuw deel van het verslag.

Daar we redelijk onder de kust van Mexico varen is er ook regelmatig

telefoondekking en enig SMS verkeer leert ons dat de aanvulling door Jeroen

is ontvangen en geplaatst.

Vandaag zijn we ook getuige van het vruchtsnijden als kunstobject.

Heerlijk om te zien hoe makkelijk die koks iets uit de diversen vruchten snijden.

     

De foto’s laten het eindresultaat zien.

Van 19.00uur tot 20.00uur is de “Captain’s Gala Farewell Cocktail Party “

ofwel drinken op kosten van de kapitein voor alle gasten als afsluiting

van deze cruise en dan kunnen de gala pakken en jurken

de koffer weer in want het cruisen hoor je nu blijkbaar eenmaal in stijl te doen

 en ik moet zeggen dat het ook wel iets heeft.

Om22.30 uur gaan we naar het Atrium waar een “Champagne Waterfall “

gebouwd wordt en die met de meest voorzichtigheid gestapeld wordt.

Bij de laatset drie lagen worden de glazen alvast gevuld en het allerlaatste glas

wordt gevuld met druiven en het grote vullen gaat beginnen.

Dit blijkt een geliefd moment om, samen met de culinaire chef, al schenkend

op de foto te komen.

Aansluitend komen de serpentines van de boven gelegen trappen

en verdiepingen af en wordt er champagne uitgedeeld

 en breekt er een feest los waar de personeelsleden

 en de passagiers op z’n Amerikaans uit hun bol gaan.

             

Woensdag 20 febr. 2008        15 ° C         5 Bf   

Buiten temperatuur 15 ° C zonder zon en we zien overal de zwemkleding

verwisseld worden voor lange broeken en truien en zelfs hier en daar een jas.        

De laatste hele dag aan boord dus inpakken, wegen en alles aan kant brengen

want volgens de bekende strakke planning moeten wij ons morgenochtend

 om 10.00 uur in het restaurant melden voor vervoer naar het vliegveld.

De koffers gaan na het avondeten op de gang

en worden voor ons beneden gereed gezet voor de ontscheping.

Er lijkt ons weinig te beleven in de theaters

en de DVD films van het Panamakanaal

en de filmbeelden van de cruise hebben we net opgehaald

en vanuit bed bekeken

          Donderdag 21 febr. 2008       12,2 ° C                         2 Bf    

Mede doordat vannacht de klok weer een uur teruggezet is zijn we vroeg wakker.

Hans maakt het verslag verder af en om 6.00 uur lopen we Los Angeles binnen.

Via de TV zien we op de boord webcam dat het al licht begint te worden

dus gaan we aan dek de laatste aanloophaven bekijken.

Een grote industriehaven met heel veel container vervoer

en derhalve veel containerkranen.

Tijdens het ontbijt komt de zon aan de voorzijde van het schip op.

Voor het verlaten van het schip zijn wij ingedeeld in de groep “ Yellow 7 “

en die groep moet om 10.00 uur verzamelen in het restaurant.

De eerste ploegen gingen trouwens al om 7.20 uur van boord af.

Dus na een laatste ontbijt en wat wachten verlaten we met ploeg “ Yellow 7 “

de Island Princess en gaan rustig door de douane

naar de bus die ons naar het vliegveld zal brengen.

De rit duurde een uur dus we hebben ook nog iets van Los Angeles gezien !!

De beruchte Amerikaanse douane controle komen we ook weer door

en we zullen een paar uur moeten wachten

tot we aan boord kunnen van een KLM Boeing 747-400.

We gaan op tijd de lucht in en komen na een vlucht van ruim 10 uur

in het koude en natte kikkerlandje terug.

               

Mede door de aanvang van de krokusvakantie hier in Nederland

zijn er vele files op de weg en gaan we binnendoor terug naar huis.

Als laatste wil ik een poging ondernemen om de echte bijzonder van

de “Island Princess “ op te sommen.

Wij hebben tijdens ons verblijf aan boord 

de volgende bijzonderheden geconstateerd:

16 lagen hoog is het schip maar laag 13 ontbreekt

Op de badges van het personeel staat ook hun geboorteland vermeld.

Naast een theater is er nog een theaterzaal aanwezig met 3 toneeldelen

met allen beweegbare vloeren en doeken die echt alles kunnen.

Naast de vijf zwembaden zijn er ook vijf bubbelbaden

op zowel het voorschip als op het achterschip.

Als de gangway ( de loopplank ) wordt uitgelegd

is er altijd een mannetje die even de handrelingen met een doekje reinigt.

Ook opvallend is dat zowel s’morgens als in de vooravond de hut wordt

schoongemaakt en alle handdoeken die gebruikt zijn worden vervangen.

Ook hier aan boord zit er onder het teak houten dek op diversen plaatsen water

En tot slot: Op alle openbare toiletten is er keuze

uit zacht papier en nog zachter papier !! 

 

Leuk dat je dit allemaal hebt willen lezen

 

Hans en Ivonne van Huessen

 

                                                             

 

verder naar de Europa campertrip 2008

terug naar onze Vut vakanties

 

laatste upgrade 11-01-2011