Website van Hans en Ivonne van Huessen
Home » Onze VUT vakanties » 2009 » Zomer 2009 deel 2

Zomertrip 2009 deel 2

Zondag 12 juli 2009          Zon / bewolking  20 ° C

S’nachts regen en overdag een enkel klein buitje

Vandaag gaan we de Helios ontmoeten met Carla, Jeroen en Sven aan boord.

Zij lagen de afgelopen nacht in de Biesbos en we hebben afgesproken dat we daarna een aantal dagen met elkaar  gaan opvaren,

Via de kanalen willen we dan naar het zuiden en dan via de Maas weer richting thuishaven.

Maar de eerste stop is een bezoek aan de Beekse Bergen en daar is ook een haventje bij waar we met onze boten kunnen overnachten.

De Helios vertrekt uit de Biesbos en wij vertrekken uit Heusden en zo varen we op het eerste kanaal, het Wilhelminakanaal, richting Tilburg.

In het kanaal zijn een aantal sluizen die ons vlot doorlaten mede door de door Rijkswaterstaat ingezette stewards,die op de hoogste sluiswanden de lijnen voor ons ophalen en op de bovenste bolder vastzetten.

Maar we kunnen toch de Helios vandaag nog niet bereiken omdat we een half uurtje voordat we de passantenhaven van Tilburg kunnen bereiken voor een ophaalbrug met “dubbel rood “ moeten stoppen en afmeren.

“Dubbel rood “ is de term wanneer er twee rode lichten boven elkaar branden en dat betekend dat er geen bediening zal plaatsvinden en in dit geval zal er zelfs vandaag geen bediening meer plaats vinden.

We krijgen daarna van Sven, die zón kleine drie kilometer verder in de passantenhaven liggen, een telefoontje of we met hun mee willen gaan om een piza te gaan eten en wij gaan dan op de fiets naar de Helios toe.

We wandelen met z’n allen naar het centrum van Tilburg en vinden op een gezellig plein, het Piasplein, een leuk restaurantje.

Na het eten krijgen we nog een bakkie op de Helios en rond 22.00 uur fietsen we weer terug naar de Dónze Deux.

Maandag 13 juli 2009            Zon   22 ° C

Als we rond 8.30 gaan varen door Tilburg komen we na een half uurtje de Helios met Carla, Jeroen en Sven tegen.

Samen varen we verder naar de jachthaven van de Beekse Bergen en kunnen we door de brugopening van 10.00 uur mee.

Het is niet zo druk in de jachthaven dus we kunnen samen een mooi plekkie uitzoeken.

We brengen de dag voor het grootste deel door in het speelpark en gaan in de middag met het parktreintje nog even naar de supermarkt.

In de namiddag eten we gezamenlijk op de wal zelfgebakken pannenkoeken.

Dinsdag 14 juli 2009                        Zon   22 ° C

Vanmorgen zijn we nog wezen zwemmen in het zwembad van het park.

Met de brugopening van 14.00 uur zijn we vertrokken en via het Wilhelmina Kanaal en verder gevaren en hebben in de namiddag afgemeerd in Oirschot.

Tevens hebben we vandaag weer eens ouderwets aardappelen en groeten aan boord gegeten en konden we tot de klok van 10 buiten blijven zitten.

Woensdag 15 juli 2009         Zon  23 ° C

In Oirschot hebben we het plaatselijke winkelcentrum bezocht en de nodige inkopen gedaan.

Rond 11.30 uur zijn we verder gevaren over alsmaar het Wilhelmina Kanaal waar we in totaal 5 sluizen hebben gehad en enkele tientallen bruggetjes, die allemaal vlot via een centraal bedienings systeem, open gingen.

In de namiddag meren we af aan een passanten walletje nabij Aerle Rixtel.

Bij de plaatselijke snackbar halen we met z’n allen een heerlijk ijsje.

Donderdag 16 juli 2009        Zon   23 ° C

We hadden gisteren al gezien dat de plaatselijke bakker om 7.30 uur de deuren zou openen en dat was natuurlijk voor Hans geen probleem.

Toen konden we om 8.30 al vertrekken en voeren we door de Zuid Willemsvaart richting de passantenhaven van Nederweert.

Een afstand van iets meer dan 30 km en 5 sluizen maar alles ging vlot we waren dan ook rond 13.00 uur ter plaatse.

Het bleek een passantenhaven(tje) met 6 plaatsen en er waren er 4 bezet.

Een groot schip ging een half uurtje later weg en kon de D’onze Deux zijn fraaie plaats aan de buitenzijde innemen en paste de Helios er precies naast.

We hadden een klein windje achter in de boot en dat was met deze warme dag een verfrissing.

Met de gebruikelijke wandeling door het plaatsje ontdekte we dat de lokale ijszaak regelmatig in de prijzen zou zijn gevallen dus dat hebben we dan ook maar even gecontroleerd.

Vrijdag 17 juli 2009               Zon / bewolking  22 ° C           S’morgens vroeg regenbui

We worden wakker met regen en onweer maar de buien trekken snel weg en zodoende kunnen we met een zonnetje in de rug verder varen.

Via het restant van de Zuid Willemsvaart gaan we aansluitend door het Kanaal Wessum – Nederweert en zakken we in de sluis Panheel ruim 4 mtr. naar het Maas niveau.

Een bezoek aan de dumpzaak Valkenburg in Maasbracht is een must en we kopen daar altijd wel iets.

In de sluis Linne zakken we weer ruim 4 mtr.en komen we in het plassengebied van Roermond terecht.

Carla denkt een mooi plekkie te op de kaart te zien en zodoende gaan we naar de Oolerplas en daar zijn mooi aangelegde haventjes dus een plus puntje voor onze schoondochter !!

Zaterdag 18 juli 2009                       Zon / bewolking  22 ° C

Vandaag hebben we een rustdag in het grindgat van de Oolerplas nabij Roermond.

De gehele dag komen regelmatig bruine koeien langs de boot en trekken er dreigende donkere wolken over maar er valt nagenoeg geen regen uit.

We hebben zelfs nog de barbecue voor de dag gehaald en op een paar regenspetters na is het goed weer gebleven.

Zondag 19 juli 2009            Zon / bewolking  21 °

Dreigende bewolking en weinig regen overdag

Na het ontbijt zijn we doorgevaren naar monding van de rivier de Roer en daar lig je midden in het centrum van Roermond.

Te voet zijn we naar het Outletstore Roermond gelopen en hebben ouderwets alle winkels bezocht.

Met een gratis bus konden we mee naar een ander groot winkelcentrum aan de andere kant van Roermond.

Kortom een winkeltrip die aardig de dag vulde.

Maandag 20 juli 2009           Bewolkt en zon  22 ° C

We vertrekken vanaf de plassen in Roermond rond 8.15 uur en gaan door Sluis Roermond de Maas weer op.

Net voor Venlo komt er een luid vreemd geluid uit de machinekamer en blijkt al snel dat de SB motor, voor de leken de rechtse motor, daar de oorzaak van is.

We varen op de BB motor, ja juist de linker motor, verder naar de passantenhaven van Venlo en gaan op onderzoek uit in de machinekamer.

De montagebout van de dynamo blijkt gebroken en de herry heeft de koelvin van de dynamo verzorgt en tevens is de snaar gekanteld en bijna gebroken.

In de onderdelen voorraad aan boord is geen juiste snaar op voorraad en ook geen juiste montagebout.

Via Google vinden we een onderdelen leverancier en die heeft als we hem bellen de snaar en de bout op voorraad en het is zelfs op loopafstand van de haven.

Kortom we varen ruim twee uur later weer verder met alles weer OK in de machinekamer.

We bereiken om 18.00 uur het uiteindelijke doel van de dag en wel het Leukermeer en vinden een leuk plekkie aan een graskantje.

********

Dinsdag 21 juli 2009               Zon   23 ° C             S’nacht veel onweer en regen

In de loop van de ochtend komt er bij de camping een plek voor ons vrij en kunnen we langs de wallekant afmeren.

Deze camping heeft veel faciliteiten waar we gebruik van kunnen maken.

Er wordt vandaag bij het strandje gezwommen, een ijsle gegeten, gewassen en we eten lekker in het restaurant.

Sven bezoekt het piraten feest en gaat ook nog even naar de kinderdisco !!

S.avonds is er voor ons bingo maar dit jaar vallen we niet in de prijzen.

De gehele avond en nacht is het onrustig in de lucht en vallen er kleine en grote onweersbuien maar we liggen goed vast dus alles is OK.

Hans tapt de volgende morgen ruim 15 mm regenwater af.

*******

Woensdag 22 juli 2009                       Zon   24 °             s’ avonds regen

Vanochtend maken we een huifkar rit rond de camping en s’middags willen we in Arcen de plaatselijke sfeermarkt bezoeken.

Hans en Ivon gaan er op een scooter naar toe en Carla en Jeroen gaan met Sven op de fiets de ruim 15 km overbruggen.

De markt is vanaf 15.00 uur tot in de avond.

Het gehele dorp is vol met kraampjes en op het plein bij de kerk is kindermarkt.

Zelfs Jan Klaasen heeft zijn poppenkast opgesteld en verteld een heel spannend verhaal.

Het weer laat zich ook van zijn beste kant zien dus het is genieten geblazen.

Rond 19.00 uur gaan we terug richting de camping en we eten nog wat bij de snackbar op de camping.

In de loop van de avond valt er weer wat regen maar dat kan de dag niet meer stuk maken.

Donderdag 23 juli 2009        Zon   24 ° C

S’morgens regen en verder redelijk droog maar wel warm

De dag begint met regen maar we besluiten toch om langer op deze stek te blijven dan het plan was.

Sven gaat in de morgen naar het piraten feest en komt als een echte piraat aan boord terug.

In de middag gaan alle piraten op zoek naar de schatkist.

Als er op het strand niets gevonden wordt gaat het hele span, zo’n 30 kids met de nodige ouders erbij, in een sloep en vaart de piraten kapitein richting het piraten eiland midden op het Leukermeer.

Alle piraatjes moeten goed kijken en zoeken naar een vlag op het eiland maar plotseling loopt ,als de kapitein even niet oplet, de sloep vast aan de grond en kunnen we niet verder zoeken.

Maar de piraten kapitein is een echt zeebonk en krijgt de sloep weer los van de grond en gaat de zoektocht verder.

Aan de achterzijde van het eiland zien we plotseling een vlag staan en gaat de sloep naar de kant en gaat het hele span het eiland op.

Bij de vlag wordt een kaart gevonden waar de plaats op staat waar de schatkist begraven zou moeten zijn.

Alle piraten gaan nu zoeken en natuurlijk wordt de schatkist gevonden.

Als hij geopend wordt blijkt hij vol te zitten met pakjes piratensnoep.

Eenmaal aan boord terug krijgen alle piraatjes snoep uit de schatkist en vaart de piraten kapitein nog een rondje over het meer en raakt de schatkist snel leeg en komen alle piraten weer veilig aan wal.

Vrijdag 24 juli 2009                          Zon / regen buien  22 ° C

De gehele dag zijn er buien en soms ook echte stortbuien maar we vermaken ons hier op het Leukermeer tussen de buien door toch uitstekend.

Zaterdag 25 juli 2009                                   Zon / zware regenbuien  22 ° C

Na vier dagen vertrekken we vanaf het Leukermeer en gaan de Maas op naar het Noorden.

Het weer geeft vandaag veel nattigheid maar we houden de moed er in en inderdaad knapt het in de loop van de dag op.

We meren af aan een graskantje op het Mokermeer en kunnen zelfs met een zonnetje lekker barbecuen.

Zondag 26 juli 2009  Zon   24 ° C

Vandaag weer een rustdag maar nu aan de Mookerplassen.

Het is schitterend weer en een komen en gaan van bootjes en heuse jachten.

Om te zwemmen gaan Carla, Jeroen, Sven en Oma met het kleine bootje naar het strandje aan de andere zijde van de Mookerplas.

Sven mocht in de sleurband achter het bootje mee.

We eten in de namiddag in het pannenkoekenhuis en morgen zullen onze wegen zich gaan scheiden.

De Helios gaat dan  via de Maas richting thuishaven en de D’onze Deux gaat verder met de zomertrip 2009 naar ??

Maandag 27 juli 2009                       Zon  24 ° C

We blijven nog een extra dag op de Mookerplas en genieten van het lekkere weer