Website van Hans en Ivonne van Huessen
Home » Onze VUT vakanties » 2009 » Zomer 2009 deel 3

Zomertrip 2009 deel 3

Dinsdag 28 juli 2009                     Zon  25 ° C

Vandaag vertrekken we toch echt van de Mookerplas.

De Helios, met Carla, Jeroen en Sven en hun gasten gaan verder via de Maas en wij gaan het Maas Waal kanaal op en komen dan via de sluis in Weurt op de Waal.

We boxen tegen de zware stroom op en meren af aan de passantensteiger van Nijmegen.

Deze steiger ligt op loopafstand van het stadscentrum en we gaan in de namiddag te voet naar het centrum.

Terug aan boord hebben we nog een lekkere zonnige avond.

Woensdag 29 juli 2009                   Zon  26 ° C

Rond 9.00 uur vertrekken we tegen stroom in de Waal op richting Lobith.

Onder de Waalbrug bij Nijmegen varen we slechts 2,5 km/h door de krachtige tegenstroom.

Dit gedeelte staat daar dan ook bekend om dat er een krachtige stroming loopt.

Verderop gaat het beter en varen we rond de 5 km/h.

Rond 12.30 uur keren we vanuit de Waal het Pannerdensch Kanaal in en hebben de stroom mee en varen we met een lager toerental toch ruim 13 km/h.

We bivakkeren nog een paar uur in een heerlijk grintgat en gaan in de namiddag door naar jachthaven Valkenburg in Arnhem.

Donderdag 30 juli 2009                 Bewolkt en zon  24 ° C

Zo af en toe zijn we ook een dag “echte toeristen “ en vandaag is weer zo’n dag.

We nemen de streekbus vanuit Arnhem naar Dieren en kopen daar kaartjes voor de stoomtrein naar Apeldoorn, een ritje van bijna 1 ½ uur.

Vanuit Apeldoorn gaan we weer met een andere bus naar Barneveld om daar de zomer braderie te gaan bezoeken.

Rond 17.00 uur gaan we dan weer met de bus terug naar Arnhem en hebben we een leuk rondje Gelderland gebust !!

Vrijdag 31 juli 2009                                       Zon  23 ° C

Vandaag gaan we weer eens ruim boodschappen doen want er is hier in Arnhem een klein winkelcentrum in de buurt en daar zijn de Jumbo en de Liddle.

Alle fietstassen zijn dan ook vol en er staan nog diverse dozen bovenop.

Maar rond 11.00 uur verlaten we de haven en gaan we voor stroom de Gelderse IJssel af.

Na een klein uurtje varen we voorbij De Steeg en even verder is aan S.B de entree naar de Giesenplas.

De Giesenplas is een groot grindgat welke geschikt gemaakt is voor de watersport.

Heerlijke strandjes en vele oppertjes zijn er dan ook te vinden.

We meren af in een klein baai en genieten volop de rest van de dag van de zon.

Zaterdag 1 aug. 2009                     Zon  24 ° C

Vandaag komt Ton Brugmans, een oud collega van Hans, met de kids aan boord en beleven we een gezellige dag in en rond het water.

De oude plenkplank wordt weer eens voor de dag gehaald en het is dolle pret.

We meren in het begin van de avond af bij camping de Veerstal waar we een patatje gaan eten en beleven een heuse karaoke show voor de kids.

Rond 22.00 uur vertrekken onze gasten weer en hebben we allemaal een fijne dag gehad

Zondag 2 aug. 2009                                   Bewolkt en regen  22 ° C

Geheel volgens de voorspelling is het vandaag een natte tot zeer natte dag.

We gebruiken deze dag dan ook om op de camping  de was(sen) te doen.

De rest van de dag hebben we gelummeld aan boord en sávonds zijn we in het restaurant gaan eten.

We verheugen ons alvast op de komende week want de weersvooruitzichten zijn zeer gunstig !!

Maandag 03 aug. 2009         Zon  22 ° C

Vandaag een kalme start in de haven van recreatiepark De Veerstal aan de Giesenplas want de campingwinkel gaat pas om 9.00 uur open.

In de loop van de ochtend varen we naar een lekker plekkie want de komende dagen wordt veel zon verwacht en willen we hier blijven.

Dinsdag 04 aug. 2009           Zon  24 ° C

Het wordt vandaag volgens de weersvoorspelling weer 2 º warmer.

In de middag maken we de BB zijde van de boot grondig schoon hetgeen hier natuurlijk simpel aan het strandje te doen is.

Met een temperatuur van 24 º is het namelijk geen straf om tot je middel in het water te staan en dan de boot te soppen.

Woensdag 05 aug. 2009        Zon  26 ° C

Inderdaad is het vandaag 2º warmer en zijn de vooruitzichten zeer gunstig.

Het lijkt wat saai maar we maken in de middag ook de SB zijde van de boot grondig schoon.

Donderdag 06 aug. 2009                  Zon  28 ° C

Weer 2 º warmer vandaag en niets meer schoon te maken of zou het er nu te warm voor zijn?

Vrijdag 07 aug. 2009                        Zon  30 ° C

Volgens de weersvoorspellingen komt er vanavond veel wind en onweer en komt er een einde aan deze zomerse periode die we hier op de Giesenplas in Rhederlaag hebben mogen meemaken.

In de namiddag meren we weer af in de jachthaven en gaan we met de fiets naar Rheden.

We trakteren ons op een bezoek aan het Pannenkoekenhuis en smikkelen een heerlijke pannenkoek.

De straten in Rheden zijn nat van de regendruppels maar als we op de boot terug zijn is daar niets gevallen.

Het blijft nog lang erg warm in de boot maar met enkele kunstgrepen ( ventilatoren e.d.) hebben we de warmte er uit kunnen jagen

Zaterdag 08 aug. 2009                      Bewolkt en zonige perioden  22 ° C

De temperatuur is inderdaad behoorlijk terug gevallen en we besluiten om verder te gaan varen.

Rond de koffie worden de trossen los gemaakt en verlaten we de Rhederlaagse plassen en gaan op de Gelderse IJssel in de afvaart met volle stroom mee.

De volgende stopplaats wordt de passantenhaven in Doesburg.

Na zo’n lange tussenstop is er weer de nodige foerage bij Appie H in te slaan.

Ook de plaatselijke overheerlijke ijsleverancier weet dat we weer geweest zijn !!

Zondag 09 aug. 2009                        Bewolkt en zonige perioden  22 °C

We verwachten in de volgende plaats ( Zutphen ) lastig een plaatsje te vinden in de stadshaven en besluiten er dit keer vroeg bij te zijn.

Rond 10.30 zijn we dan ook al voor de havenmond en éénmaal binnen in de havenkom blijken laatste vertrekkers nog niet weg.

Maar we zijn binnen in Zutphen in de jachthaven “GELRE “en dat was ons al enkele jaren niet meer gelukt.

Bij een wandelingetje rond het middaguur blijkt dat het gehele centrum vandaag in het teken staat van de “achterhoekse spektakel toer “

Deze tour bezoekt  zes plaatsen in de achterhoek en vandaag is  Zutphen aan de beurt.

Heel Zutphen staat vol staat met zo’n 10 podiums waar allerlei muziek, toneel en circusacts  uitgevoerd

zullen worden.

Bijzonder zijn toch wel de torenbouwer en de acrobaten aan een bouwkraan

We zijn rond 19.00 uur weer aan boord terug.

Maandag 10 aug. 2009                 Zon  23 ° C

Dichte mist belet ons om vroeg uit Zutphen weg te varen maar na de koffie is het zicht voldoende om onze trip te vervolgen.

Enkele kilometers stroomafwaarts is het zandgat van Gorssel en die hebben we in het verleden ( 2005 stond erbij ) aangetekend als een mooi stekkie.

De zon is ondertussen volledig doorgebroken en we meren af aan een zandstrandje.

Voor de middag is het bijzonder rustig maar in de loop van de middag komt er een moedertje met haar kids en de nodige vriendjes en vriendinnetjes op het strandje voor de boot.

Dolle pret de hele middag en rond 18.00 uur vertrekt het hele ploegje weer.

Kortom een overheerlijke dag ondanks het regenbuitje in het begin van de avond.

Dinsdag 11 aug. 2009             Bewolkt  Zon  22 ° C

Vannacht heeft het nog een beetje gedruppeld maar bij het opstaan is het weer droog.

We varen na het ontbijt, met zelf vers gebakken broodjes, het zandgat uit en gaan vandaag wederom in de afvaart richting Hattum.

Na een klein uurtje gaat de SB motor wederom herrie maken en maakt een knal een einde aan de herrie.

Bij inspectie blijkt dat de dubbele V snaar poelie gebroken is en dat is een lastig probleem daar deze poelie speciaal voor ons in het verleden is gemaakt.

Navraag bij Drinkwaard motoren in Sliedrecht bevestigd het dat het hier geen standaard poelie betreft die men op de plank heeft liggen.

Maar de  standaard enkele poelie heeft men op wel  op voorraad en die kan opgestuurd worden.

We overleggen telefonisch met de havenmeester van Kampen, waar we a.s. woensdag en donderdag willen gaan liggen, en mogen we het onderdeel naar zijn adres laten sturen.

We moeten als we niet aan de walstroom liggen wel even gaan letten op onze stroomvoorziening maar het is hopelijk voor slechts enkele dagen.

******

Woensdag 12 aug. 2009                    Regen en bewolkt en af en toe zon  21 ° C

Het is en druilerige dag en we vertrekken dan ook maar vroeg uit Hattum.

Met het laatste beetje stroom op Gelderse de IJssel mee sukkelen we op de BB motor richting Kampen.

Even voor elf uur varen we de jachthaven binnen en meren op een leuk plaatsje af.

Als we richting havenkantoor lopen komen we gelijk met de pakketbezorger aan.

En  zowaar het pakje wat hij komt brengen blijken onze onderdelen te zijn.

Een welgemeend compliment voor de firma Drinkwaard Motoren.

In de namiddag klaart het weer wat op en gaan we nog een wandeling door de Kampense winkelstraat maken.

Donderdag 13 aug. 2009                  Zon  23 ° C

Vanmorgen heeft Hans de poelie op de SB motor gemonteerd en nu kunnen we weer met beide motoren varen.

Rond 10.30 uur verlaten we Kampen en steken we de Gelderse IJssel over en komen we via een sluis in het Ganzendiep.

Als we het Ganzendiep uit zijn gaan we op het Zwarte Water rechtsaf  en gaan we een plekkie zoeken in Genemuiden.

Midden in de stad kunnen we na enig schuiven aan de kant afmeren.

We treffen het want op het raadhuisplein is er een rommelmarkt door en voor de kinderen.

Ook bezoeken we in de middag op de fiets een leverancier van scheepsonderdelen.

De rest van de dag brengen we in de zon aan boord door.

Vrijdag 14 aug. 2009                        Zon  23 ° C

Vandaag willen we doorvaren naar Blokzijl en daar afmeren in de oude havenkom van de stad.

Er zullen waarschijnlijk meer schippers zijn  die dit plan hebben dus voor een goed plekkie moet je er tijdig bij zijn.

Dus rond 8.45 uur varen we de haven van Genemuiden uit en zetten koers naar het Noorden.

We passeren het Zwarte Meer en varen langs Vollenhoven en zijn rond 11.00 uur in de havenkom van Blokzijl.

De vroege start heeft zijn vruchten afgeworpen want we kunnen keurig aan de stadswal afmeren.

De straatnaam “Zeedijk “ waar we aan liggen afgemeerd doet natuurlijk aan vele jaren terug denken.

Een wandeling door de stad geeft veel meer aanknopingspunten aan het vroegere vissersverhaal.

Sávonds gaan we heerlijk uit eten want we hadden wat te vieren !! zoals ieder jaar op 14 aug.

Zaterdag 15 aug. 2009                      Zon  24 ° C

Vandaag volop feest in Blokzijl.

Rond de gehele haven is het vandaag braderie en zijn er kramen met  div. oude ambachten.

De gehele middag is er een dweilorkest op de markt en speelt er op een in de haven varende oude klipper met veel kabaal een steelband.

De recent opgerichte schutterij gaf ook een demo met het afschieten van de in ere herstelde oude kanonnen.

Daarna trad op de sluis het plaatselijke shantykoor op en dat was in de verre omstrek te horen.

Kortom een gezellige dag voor de bemanning van de D’onze Deux.

Het moet ook gezegd worden dat hier in Blokzijl de ijszaak op +/- 15 meter afstand vanaf onze boot zat en dat bij deze hoge temperaturen dat goed te overbruggen was !!

Zondag 16 aug. 2009                        ` Zon  25 ° C

Het feest is voorbij en we varen vandaag weer verder over de Beulaker Weide en meren af nabij Giethoorn.

Met een lekker windje is het in de zon goed uit te houden en kunnen we alle bootjes vanaf het achterdek voorbij zien varen.

In de middag maken we een wandeling naar het echte hart van Giethoorn en belanden we bij een kroeg geheel onvoorbereid in een life buiten concert van een gezellige bluesband.

We blijven plakken en dat betekend dat we het hart van Giethoorn nog niet gezien hebben.

Maandag 17 aug. 2009                     Zon  23 ° C

Met onze rubberboot maken we een tochtje door de grachten van Giethoorn en het Giethoornse Meer.

Rond het middaguur vertrekken we uit Giethoorn en beginnen nu aan de terugtocht naar huis.

De bestemming van vandaag is onbekend en dat wordt uiteindelijk een kademuur in Zwartsluis waar we buitenverwachting ook nog een stroomaansluiting vinden dus kunnen de accu’s weer vol geladen worden

Dinsdag 18 aug. 2009                       Zon  24 ° C

We vertrekken na het ontbijt uit Zwartsluis en gaan over het Zwarte Water richting Hasselt en Zwolle.

De weersverwachting voor de komende dagen zijn tropische temperaturen en veel zon dus gaan we op zoek naar een grind of zandgat aan de Gelderse IJssel.

Twee plekken konden onze goedkeuring niet verkrijgen en uiteindelijk belanden we in een mooi zandgat tegenover Kampen.

In de namiddag kregen we een telefoontje van Leo, van het M.S. Lelijo, dat hij accu laad problemen had en in Genemuiden lag, hetgeen hier ongeveer 2 uur varen vandaag is.

Na overleg is hij naar ons toe gekomen en kon precies met de laatste schut door de Kampersluis naar ons toekomen.

We hebben tot laat in de avond “ werkoverleg “gehad over “ het plan van aanpak “

Woensdag 19 aug. 2009                    Zon  27 ° C

Na een inspectie van het laadsysteem van de Lelijo bleek dat de lichtaccu’s niet geladen waren op de dynamo en dat tot nu toe alleen de zonnepanelen en de lader de accu’s vulden.

We halen in de watersportzaak in Kampen de nodige materialen en een uurtje later is de boel gemonteerd.

Dankbaar gaat de Lelijo zijn weg verder richting het Noorden en wij blijven de rest van deze warme dag in het zandgat t.o. Kampen

Donderdag 20 aug. 2009       Zon  31 ° C

Op de radio wordt een weeralarm voor in de middag afgegeven voor zware buien met veel wind en onweer.

We steken in de loop van de dag de Gelderse IJssel over en vinden een beschut plekkie in de passantenhaven van Kampen.

Het wordt in de loop van de dag zeer warm tot over de 30 ° C en in de namiddag steekt de wind op en rond 20.00 uur vallen de eerste druppels.

Het wordt een zware regenbui met veel onweer maar na een klein half uurtje is de rust weer teruggekeerd en de verkoeling een feit.

Vrijdag 21 aug. 2009             Zon  22 ° C

Na het ontbijt vertrekken we uit Kampen en varen het laatste stuk van de Gelderse IJssel af.

We draaien daarna de Randmeren op en schutten snel door de Roggebotsluis met een verval van wel 10 cm !!

Onderweg constateert Ivonne dat er bijna geen drinkwater uit de kraan komt en een snel onderzoek levert op dat er een drinkwater lekkage onder het varen is opgetreden en dat onze drinkwaterpomp bijna de gehele tankinhoud van zo’n 350 liter drinkwater in het vlak heeft gepompt want we hadden in Kampen net de gehele tank gevuld.

Er gaan de nodige kranen dicht en we pompen al het weggelopen drinkwater uit het vlak maar overboord.

In het begin van de middag varen we de stadshaven van Elburg binnen en zal er eerst weer drinkwater getankt moeten worden.

We vinden daarna een mooi plekkie in de oude havenkom nabij het centrum van Elburg.

Zaterdag 22 aug. 2009          Zon  22 ° C

We gaan wederom na het ontbijt weer verder varen vanuit Elburg.

We varen over het Veluwemeer zo’n kleine 25 km en dan zijn we bij Harderwijk.

Het is hier zoals gebruikelijk erg druk en we meren dubbel af aan een keurig werkschip en een klein uurtje later komt de schipper terug uit de stad en geeft te kennen dat hij enige tijd later zal vertrekken.

Dus zo komen we toch aan een plekkie aan de kademuur.

Vandaag is het droogdag van de nat geworden materialen van de drinkwater lekkage van gisteren.

Een doos vol zeiltjes en lijnen moesten uitgehangen worden om te drogen.

Uiteindelijk na 16.00 uur is het meeste droog en weggeruimd en kan de wandeling door Harderwijk toch nog beginnen want laten we eerlijk wezen dat we toch wel een ijsje hebben verdient nietwaar !!

Zondag 23 aug. 2009                                    Zon  24 ° C

Vandaag krijgen we visite aan boord en gaan we met hen een stukje varen.

We meren na een uurtje af in Zeewolde en maken daar een wandeling door de stad.

Omdat het zondag is is er weinig te beleven maar we scoren wel wat te eten en een heerlijk ijsje.

Daarna varen we terug naar Harderwijk en meren we weer af aan de kademuur in de oude haven.

Er wordt wat gezwommen en we struinen de Harderwijkse boulevard af en er worden zelfs twee mooie petjes gekocht.

Daarna is het weer tijd dat de visite gaat vertrekken en kijken zij en wij terug op een gezellige warme dag.

Maandag 24 aug. 2009                     Zon  25 ° C

We gaan vandaag verder richting de thuishaven.

Via de randmeren varen we achtereenvolgens over het Wolderweid, Nijkerkernauw, Eemmeer, Gooimeer en een stukje over het IJmeer naar Muiden.

Daar gaan we door de zeesluizen van Muiden de Vecht op en meren even later af in de kom van Weesp.

We hebben vandaag 7 vaaruren gemaakt hetgeen de langste vaardag in deze trip is en dus hebben we wel een heerlijk ijsje bij Nelis verdient.

Vanaf een uur of zes komt er bewolking aandrijven maar er valt geen echte verkoelende regen uit maar slechts enkele druppels.

Dinsdag 25 aug. 2009            Zon / bewolkt en een enkele bui  20 ° C

Na een rondje op de markt verlaten we Weesp.

We steken het Amsterdam Rijnkanaal over en varen onder Amsterdam door de Amstel op.

Het is jaren geleden dat we deze route gevaren hebben en dus zien we veel ( luxe ) nieuwbouw langs het water.

We krijgen rond het middaguur een flinke bui regen maar daarna blijft het de rest van de dag redelijk droog.

We meren af in Uithoorn en dit is de laatste overnachtingplaats in onze zomertrip 2009

Woensdag 26 aug. 2009        Zon  22 ° C

Vandaag varen we via de Amstel en het Aarkanaal richting Alphen aan den Rijn.

De torens van de hefbrug zijn in groot onderhoud en helemaal ingepakt.

Hier gaan we via Gouwe en de Julianasluis de Hollandse IJssel op en meren rond 16.00 uur af in de thuishaven.

We ruimen de boel op en gaan na het avondeten terug naar huis en beginnen éénmaal thuis de berg post door te nemen.

Het went weer snel in een huis al staan we nog wel met de benen wijd voor de aanrecht.

Wij danken een ieder die onze verslagen heeft gelezen en we zullen U voor een volgend reis verslag weer een seintje geven.