Website van Hans en Ivonne van Huessen
Home » Onze VUT vakanties » 2011 » Voorjaar Egypte

Dit voorjaar gaan we naar de zon in Egypte !!!!

Via internet zoeken we rond de jaarwisseling overal naar een geschikte bestemming voor onze voorjaarsvakantie en vinden in Egypte in Marsa Alam een leuk hotelletje en boeken voor de eerste keer via internet .

Deze reis werd enkele weken voor vertrek  door de reisorganisatie  Neckermann wegens de politieke problemen gecanseld.

Omboeken of geld terug was het verhaal.

Na veel zoeken besloten we uiteindelijk een zonvakantie  , maar dan nu toch maar weer via het reisbureau,  naar Marokko te boeken.

Op maandag bij het reisbureau blijkt al snel dat we ook naar Marokko niet meer in dezelfde periode kunnen vertrekken en besluiten we  dan,maar  ”  onder protest “  eind maart te vertrekken.

Op dinsdag hebben we alles definitief  geregeld en betaald en op woensdagmorgen staat er op de voorpagina van de Telegraaf:  Neckermann vliegt weer op Egypte !!

Dus zijn we weer naar het reisbureau gestapt om de Marokko reis eventueel  weer om te zetten naar Egypte.

Dit blijkt op die dag nog niet mogelijk maar het reisbureau belooft dat men  voor ons de vinger een de pols zal houden.

En twee dagen later heeft het reisbureau toch kans gezien om de Marokko reis wederom over te boeken naar een vakantie in  Egypte en wel met dezelfde vertrekdatum en naar dezelfde plaats en naar hetzelfde hotel.

Allemaal perfect geregeld waarvoor onze waardering aan het reisbureau Thomas Cook bij ons in het dorp

Zondag 27 februari 2011

01.00   uur vertrekken we vanaf huis met de auto naar Schiphol  en vinden een mooi parkeer plekkie op de P3, parkeerplaats voor lang parkeren , op Schiphol.

We kunnen direct de shuttlebus in en die brengt ons naar de vertrekhallen.

Daar we thuis al via de digitale snelweg zitplaatsen hadden gereserveerd en ingecheckt hadden waren we vrij snel door het incheck proces heen.

Wegens het nachtelijk uur, ondertussen 02.30 uur, moesten we wel een stuk verder door de douane daar er s’nachts een geringe douane bezetting blijkt te zijn.

We kregen ook de mededeling mee dat alle winkeltjes nog gesloten waren wegens het nachtelijk uur en dat heeft ook wel z’n voordelen.

Rond  4.30 gingen de winkel rolluiken open en kwam er wat leven in de brouwerij.

De controle bij het vliegtuig liep allemaal soepel en met een klein kwartier vertraging vertokken we vanaf de gate naar de kaagbaan.

De mededelingen in het vliegtuig waren luid en duidelijk te verstaan en al snel bleek dat we een breedsprakige vliegnier in het vliegtuig hadden, zo eentje die het wel leuk vind om het allemaal sappig te  vertellen.

Ruim voor de tussenstop in Sharma el Sheik kregen we het volgende bericht vanuit de cockpit te horen:

Goede morgen dames en heren en kinderen,

Ietwat later dan gebruikelijk, omdat veel mensen genoten !! van hun nachtrust,  wil ik  de volgende gegevens melden.

We zijn vertrokken uit Amsterdam en vliegen naar Sharma el Sheik in Egypte

Afstand:                                        3830 km

Vliegtijd:                                       4 uur en 42 min.

Meewind snelheid:                       15 km/u

Gemiddelde snelheid:                  815 km/u

Verwachte aankomsttijd:            09.50 uur

Locale tijd:                                  10.50 uur

Vlieghoogte:                                37.000 voet  = 11.3 km

Later i.v.m. harde                        39.000 voet = 11,9 km

Route:                                         Amsterdam, grens bij Arnhem, Salzburg,Split,Dubrovnik,

Tirana,Athene,Cairo en Sharma el Sheik

Temperatuur buiten:                   - 51 gr C ( 6 graden te warm )

Vertrek snelhei  Amsterdam:     278 km/u

Gewicht bij vertrek:                    74,4 ton

Brandstof bij vertrek:                 18.700 liter

Verwacht verbruik:                     14.900 liter

Verbuik per persoon:                   80,9 liter

Kosten per persoon:                     € 36,40 P.P.

Hiervoor koop je in Holland:      22,9 liter Euro loodvrije benzine

Met een verbruik van 1:12 kom je dan 275 km ver weg ofwel van Groningen naar Breda

Leuk om allemaal te horen maar om het allemaal te onthouding ging iets te ver.

Op mijn vraag aan de bemanning of deze uitleg ook op CD verkrijgbaar was kon men wel lachen maar tot onze stomme verbazing kwam kort daarna een bemanningslid ons een briefje brengen waarop alle gegevens vermeld stonden en zodoende kunt U dit in dit verslag nalezen.

Met een kwartier tijdwinst , door de wind die we mee hadden, landen we op Sharma el Sheik en daar dit voor ons een tussenstop is hoeven we het vliegtuig niet te verlaten.

Er word bijgetankt en we vertrekken met de helft van het aantal passagiers  even later naar Marsa Alam en dit zal rond de 35 minuten vliegen zijn.

Vanuit de lucht is goed te zien dat Marsa Alam een klein plaatsje is bij een oud vissersplaatsje en waar het toerisme nu de boventoon voert.

De koffers zijn snel gevonden en de eerste ontmoeting met de Neckermann gastvrouw leert ons dat we wederom te maken hebben met een overboeking maar nu van ons hotel.

Zij zegt dat we niet terecht kunnen in het besproken Hotel Marina Lodge in Port Ghalib en dat we nu zullen verblijven in het Intercontinental Hotel in Port Ghalib.

Eenmaal daar aangekomen komen we in een schitterend hotel terecht.

We checken in en komen in een kamer terecht waar het echt voor ons aan niets zal ontbreken.

Voor we goed en wel alles in de kamer hebben bekeken wordt er op de deur geklopt en blijkt al snel dat we per abuis in de verkeerde kamer terecht zijn gekomen.

We gaan terug naar de receptie en de manager komt voor de gang van zaken zijn excuus  aanbieden en laat ons nadien enkele kamers zien waar we uit kunnen kiezen.

We besluiten om een kamer te kiezen die een klein tuintje heeft aan het grote terras en nabij het zwembad.

We kunnen nog net wat van de middagmaaltijd mee smikkelen en maken daarna een rondje over het complex.

Het is een enigszins bewolkte dag maar alles lijkt hier verder OK

We pakken later de koffers uit en verdelen de meuk over de beschikbare kastruimte.

Een klein tukkie is ook welkom want de afgelopen nacht was niet bepaald een rustnacht.

Na de avondmaaltijd zijn we dan ook snel in dromenland

Maandag 28 febr. 2011                30 gr C

Gisteren hebben we het hotel rondgesnuffeld en alles blijkt er in overvloed.

Een schitterend park met veel ligbedden en dikke matrassen en dito

bijpassende handdoeken.

Een verwarmd zwembad, een buitenbar, en het geheel gelegen aan een privé strand  waar dezelfde ligbedden staan aangevuld met een parasol en een windscherm.

De wind komt momenteel vanaf de zee en dan is zo’n schermpje heerlijk.

Vandaag is de reisleidster bij ons in het hotel geweest en heeft uitleg gegeven waarom wij overgeboekt zijn naar dit schitterende 5 sterren hotel.

Het totale toerisme heeft hier door de afgelopen revolutie  plat gelegen en men is het nu weer langzaam  aan het opstarten.

Veel hotels zijn hierdoor de afgelopen weken dan ook gesloten geweest.

De reisleidster was ook teruggeroepen naar Nederland en was nu pas 4 dagen weer in Egypte terug.

Wanneer nu een hotel, in de opstart periode,  slechts enkele gasten heeft gaat men deze gasten voorlopig overboeken naar een ander hotel want men heeft een minimaal aantal gasten nodig om financieel  rond te kunnen komen.

En dat geluk hebben wij nu want we gingen van 3,5 * naar een 5 * hotel over en zelfs dit hotel is maar rond de 50% bezet.

In deze hoek van Egypte lagen in het verleden twee kleine vissersdorpjes n. l.  Marsa Alam en aan een baai Port Ghalib op zo’n 50 km van elkaar .

Om de economie te versterken is hier het toerisme naar toe gelokt en is daarvoor dit deel aan de kust volgebouwd met hotels en resorts.

Op You tube vond ik een filmpje over Port Ghalib

Er is in de woestijn het  vliegveld Marsa Alam International Airport  tussen de beide dorpen  gebouwd en  tot de dag van vandaag schieten rond  beide plaatsen de hotels en resorts uit de grond.

Ook is in het nieuwe centrum van Port Ghalib een authentiek winkelstraatje  gemaakt met voornamelijk toeristische winkeltjes.

Mede door de schitterend koraal en vissoorten is het duiken hier dan ook erg populair en in de baai van Port Ghalib is een nieuwe kademuur gemaakt waar schitterend schepen liggen afgemeerd.

Deze schepen worden vooral gebruikt voor het zeeduiken/snorkelen.

De meeste hotels hebben wel iets van een duikschooltje in huis en dan kan men na het oefen  met de schepen vanuit de haven naar de mooie koraalriffen toe.

Wij hebben zelf voor in de komende week een supersafari tour besproken die vertrekt met een Jeep en in een dorpje in de woestijn zullen we een deel op een kameel rijden en een deel op een Qwad rijden.

Tevens gaan we de ondergaande zon bewonderen hetgeen in de woestijn toch wel heel speciaal zou moeten zijn !!

Het diner zullen we bij de bedoeïenen  krijgen maar we hebben nog geen idee wat dat moge zijn.

De omschrijving van de tour is dan ook : PURE FUN

Dinsdag  1 maart 2011                 31 gr C

Vandaag hebben we een rustdag om lekker in de zon te liggen.

Aan het zwembad zoeken we een lekker plekkie uit de wind en in de zon.

De hoge palmbomen geven de nodige bescherming tegen de zon al moet je dan wel met je ligstoel meeschuiven om er optimaal van te kunnen profiteren.

De buitenbar onder handbereik blijkt wel heel makkelijk.

In de namiddag, als we een beetje zijn doorgelegen, lopen we langs het strand naar de haven van Port Ghalib en vinden er een goede ijszaak dus dat zit voor de komende dagen vast in het program.

Alle maaltijden zijn in buffetvorm dus dat is snoepen van hetgeen je lekker vind.

Bij de avondmaaltijd is er een gezellig stukje muziek met een zangeres.

Kortom het gaat er ons hier aan niets ontbreken.

woensdag 2 maart 2011              31 gr C

Vandaag een z.g. kalme dienst dag.

Weinig bewolking maar wel flink wat wind.

S’morgens op het strand liggen we achter het scherm prima uit de wind en waar behoefte is kan men  in de zon liggen

Langs het strand bevind zich een koraalrif waar je het onderwater leven kunt zien.

De vissen zwemmen rond je benen en een grote zeeschildpad zien we ook langs komen.

S’middags liggen we aan het zwembad en dan is de zwemmersbar onder handbereik.

In de namiddag wandelen we naar het centrum, nemen weer een ijsje, en strijken neer op het buitten terras van de lokale kroeg.

Hier drinken we wat en versturen vanaf het terras het 2e verslag en de foto’s van het hotel en het plaatsje Port Ghalib.

We liggen na de maaltijd betijds in het mandje want er is hier iets wat flink vermoeiend is en we kunnen nog niet traceren wat dat is!!

Donderdag 3 maart 2011            32 gr C

Nu we een aantal dagen hier zijn en alles verder hebben bekeken overzien we pas hoe groot dit hotelcomplex van het Intercontinental Hotel eigenlijk is.

Het bestaat eigenlijk uit twee delen waarvan er een is, waar wij verblijven, rond het zwembad en het tweede gedeelte  is gelegen rond de Lagoon.

Beide gedeelten hebben een groot buiten terras waar men kan zitten en eten en drinken.

Een Lagoon is in principe een binnenmeer met zout water en dat heeft men als onderdeel in het park verwerkt.

Het hotelgedeelte rond het Lagoon is nog niet bezet na de revolutie.

In dat gedeelte bood men ons gisteravond een Authentic dinner Experience oftewel The Great Oriental Night at the Lagoon

Aan en door de tafelschikking kwamen we daar in contact met enkele Belgen die al iets langer in het hotel verbleven.

Uit hun verhaal bleek dat het Marina Lodge Hotel, waar we oorspronkelijk hadden geboekt, in dezelfde hotelgroep zit als dit super de luxe 5 * hotel waar we nu verblijven.

Het Marina Lodge Hotel is momenteel gesloten en het wordt helemaal opgeknapt en al hun gasten worden derhalve naar dit hotel overgeboekt.

Maar er was een klein probleem want het Marina Lodge Hotel was gebaseerd op All Inclusief en dit luxe 5* hotel had uitsluitend logies met ontbijt.

Het All inclusief systeem werkt nu in dit hotel pas sinds enkele dagen en dat is ook wel te merken maar dat nemen we maar voor lief.

Tijdens het buffet wordt er op een podium in het lagoon Egyptich o.a. gedanst

We amuseren ons prima en de zon is iedere dag present dus “ alles sal rechkom “

Zaterdag 5 maart 2011                 30 gr C

S’morgens lekker op een ligbed aan het strand en s; middags lekker op een ligbed aan het zwembad in de stralende zon is geen nieuws meer dus heb ik vandaag iets anders te vertellen.

Hier aan het strand van het hotel is het verboden om te zwemmen en dat lijkt toch wel vreemd.

Maar als je voorzichtig  enkele meters het water inloopt kom je al met een waterdiepte tot kniehoogte de onderwater fauna van de siervissen tegen.

De prachtig gekleurde vissen zwemmen dan om je benen heen.

Er zijn op verschillende plaatsen lange wandelpieren gemaakt die over  de koraalriffen heen gaan  en zo kun je vanaf het steiger ook veel siervissen zien zwemmen.

Tijdens de avondwandeling na de maaltijd naar het centrum van Port Ghalib komen we in gesprek met een stel Belgische gasten,althans dat dachten wij, en al snel bleek dat zij hier een appartement aan de haven bezitten.

Zij komen zo’n drie keer in de winter een weekje hier naar toe om van het lekkere  weer te genieten.

Zij hebben ons veel verteld en laten zien van dit plaatsje Port Ghalib.

Het oude plaatsje Port Ghalib heeft plaats gemaakt voor een prestigieus bouwwerk  en met een tekening en een maquette bij een  verkoop kantoor hier  aan de haven laten ze ons zien wat het hier uiteindelijk zal moeten worden .

Port Ghalib moet in de  toekomstige het Las Vegas in Egypte worden.

Het geheel is een investering van een sjeik die blijkbaar z’n geld wil laten rollen.

Het plaatsje is nu voor 1/8 gereed en de planning is dat het binnen 10 jaar geheel  gereed zal zijn.

Ondanks dat wij dat niet hebben gezien wordt er nu in deze toch wel moeilijke periode voor het land elders in Port Ghalib doorgebouwd.

De opstelling van de huizen s is op z’n minst bijzonder te noemen want het zijn zeg maar groepjes huizen van twee verdiepingen en met veel verschillende afmetingen en indelingen.

In het echte centrum zijn de onderste lagen winkeltjes en daar is een aantal nu al van geopend

Bij sommige wijkjes ligt er centraal een schitterend zwembad voor de deur.

De kosten van zo’n appartement zijn voor onze begrippen redelijk want de Belg heeft voor z’n appartement, zo’n 2 jaar geleden, op de 2e laag en een hoekmodel aan de haven zo rond de € 90.000,- betaald en  de huidige waarde ligt nu al zo’n € 50.000,- hoger.

Verhuren tussendoor wordt niet gedaan daar een vertouwde tussenpersoon ontbreekt en op dit moment ook financieel niet nodig is.

Alle nutsvoorzieningen zoals water en elektra heeft Port Ghalib in eigen beheer en is zo totaal onafhankelijk van de redelijk onbetrouwbare voorzieningen van het land Egypte zelf.

De ambities van Port Ghalib zijn groot en we zullen er in de toekomst zeker meer van horen.

Op onze vraag wat een standaard werknemer hier in Egypte zoal verdiend bleek dat een werknemer die toch wel iets geleerd moet hebben hier zo rond de € 100,- per maand verdiend.

Het hotelpersoneel blijkt zo tussen de € 40,- en € 50,- te verdienen

In de winkels zijn dan ook twee prijs tarieven in omloop.

Dinsdag 9 maart 2011   29 gr C

Vandaag  zijn we als uitstapje op een z.g. supersafari geweest.

Een trip in een Jeep door de woestijn naar een klein optrekje zo’n 25 km vanaf de bewoonde wereld.

We zijn in het hotel rond 12.30 uur opgehaald met een 4 x 4 Jeep en naar een verzamelpunt gereden alwaar we op taal zijn gesorteerd voor het vervolg van de safari.

We rijden met 6 Jeeps totaal deze dag.

Daar ik altijd dacht dat de Sahara een grote zandbak is had ik tevens het idee dat dit een grote vlakte zou zijn maar niets is minder waar.

Grote bergen en flinke klippen komen we tegen en we schudden dan ook flink door elkaar.

We krijgen alles te zien, een grote boom midden in de woestijn, een bijzonder uitkijkpunt, en veel hobbelige paadjes die alleen met een 4 x 4  te bedwingen zijn.

In de loop van de middag komen we aan bij een klein dorpje waar naar later zal blijven zo’n 45 Egyptenaren wonen en nog zeer primitief leven.

Ze leven van de opbrengst van het toerisme en dat is op dit moment echter niet zo veel.

We worden ontvangen  onder een rieten  afdak, voor de zon, met een traditioneel kopje thee.

We krijgen ruim uitleg, in het Frans, over het wel en wee van deze woestijnbewoners, de Bedouienen  en met wat hulp van enkele  Belgen die het voor ons even vertalen  komen we wel wat verder te weet.

Met een Quad maken we een trip door de woestijn en komen redelijk stoffig weer terug  in het dorpje.

Natuurlijk maken we een tochtje op een kameel en dat geeft zo hier en daar hilarische momenten .

Het op stappen is geen probleem maar de kunst is om er op te blijven zitten als de kameel op gaat staan om zijn wandeling te beginnen.

Daarna volgt een kleine rondleiding langs de diversen optrekjes, of beter gezegd de diversen strohutten want meer is het niet.

De bewoners verblijven hier het gehele jaar door en voorzien voor een groot deel in hun eigen  behoeften.

Om een vuurtje te stoken om op te koken maakt men gebruik van de gedroogde kameel drollen die overal en voor niets te vinden zijn.

Diversen dieren worden gehouden om in hun eigen voedsel ( vlees ) te voorzien.

Bovenop een berg beleven we gezamenlijk nog een snelle zonsondergang en een Bedoeïense maaltijd sluit de supersafari af.

Deze maaltijd wordt dan weer opvallend in hedendaagse bainmarie schalen elektrisch op temperatuur gehouden maar we doen maar of we dat niet hebben gezien.

De benodigde elektriciteit wordt geleverd door een flinke Honda generator die ook de spaarlampen in de strohutten voorziet van energie.

Enkele lokale dansen en een paardrij demonstratie maken het geheel compleet.

In het pikke donker brengen de chauffeurs ons in de Jeeps weer schuddend naar de bewoonde wereld en zijn we rond 20.00 uur terug in het hotel.

De laatste dagen brengen we door aan het strand en we krijgen al een aardig kleurtje van de zon.

In de eerste week van de vakantie heeft hans wat problemen aan zijn rechteroog gekregen waardoor in het ondergebied van de ogen dubbelbeeld ontstond.

Met het idee, iets wat vanzelf komt gaat ook weer vanzelf weg, hebben we rustig afgewacht.

Maar toen het vlak voor de terugvlucht nog niet verbeterde hebben we via de receptie van het hotel een bezoek gebracht aan een dokter .

We werden met een z.g. golfwagentje naar de dokter  gebracht en gehaald want dat hoort bij zo’n luxe hotel

De vraag aan de arts was of het een probleem zou kunnen zijn om met dit oogprobleem terug naar huis te gaan vliegen.

Dit bleek geen probleem en we hebben de terugvlucht dan ook  voorspoedig gemaakt.

Eenmaal terug in Holland hebben we voor het oog via de huisarts een bezoek aan het oogziekenhuis gebracht.

Het onderzoek loopt en de uitslag laat enige tijd op zich wachten