Website van Hans en Ivonne van Huessen
Home » WV Ysselmonde » Baggeren haven » baggerblog 2

baggerverslag 2

woensdag 3 november 2010

Vandaag komt het peilbootje " Vliet " van de firma Paans de dieptes meten in onze haven.

De peilboot komt op een trailer aan.

Met onze kraan wordt het peilschip in de natte en vroege ochtend in het water gezet.

Het aluminium peilschip is voorzien van vele technische snufjes om haar plaats te bepalen  en diepte van het water te meten en dat alles in een computer op te slaan.

Na de metingen is de " Vliet " weer uit het water getild en gaat naar zijn volgende klus.

 

zondag 7 november 2010

We kunnen melden dat de elektra werkzaamheden op de A steiger gereed zijn.

Er zijn aan de Noord zijde 8 elektrakasten verplaatst want die stonden in de weg voor de nieuw te plaatsen stalen palen.

Ook is er nog een stopcontact vervangen van een box waarvan de schipper in de haast met wegvaren was vergeten dat er nog een stroomkabel  in het paaltje zat.

Er werden de afgelopen week pallets vol met materiaal aangevoerd en opgeslagen in de werkplaats.

Er worden, naast het uitbaggeren van de haven, 60 nieuwe stalen palen in de grond getrild en daar zijn de nieuwe gegalvaniseerde montage beugels voor aangekomen.

Op deze beugels komen nylon blokken te zitten om slijtage en geluidshinder te voorkomen

Wij gaan in eigen beheer de nylonblokken boren en op de beugels monteren.

Er zijn  60 beugels en op iedere beugel komen 4 nylonblokken met 2 bouten vast te zitten

Kortom er zijn dus een kleine 500 gaten te boren 

Hier wordt een mal voor gemaakt want dat geeft tijdwinst.

Ondertussen is de werkploeg buiten met het werkvletje voorbereidingen aan het treffen aan de steiger A.

De houten beschermplank aan de buitenzijde van de steiger, moet op de plaats waar de nieuwe paalsteunen komen, afgezaagd en verwijderd worden.

Doordat het hout nat is blijkt dat geen simpele klus te zijn.

In de werkplaats is ondertussen volop werkoverleg gaande.


 donderdag 11 november 2010

Een nylonblok met de gaten er in geboord en de scherp kantjes er netjes afgehaald

en de blokken gemonteerd in de beugel en nu de rest van de beugels nog.


zaterdag 13 november 2010

De wekelijkse  W.Y. werkploeg heeft zaterdag 13 november de kopsteiger van steiger B afgekoppeld.

De hulpsteiger wordt aangevoerd met onze vlet " dhr. Plons"

En de kopsteiger wordt afgekoppeld van de hoofdsteiger.

 Ondersteund door de hulpsteiger, om het kantelen van de kopsteiger te voorkomen, wordt het geheel richting werksteiger gevaren.

 

Maandag 15 november 2010

Het echte baggerwerk is vandaag in de W.Y. haven begonnen.

Het kraanschip Elisabeth van de firma Paans heeft een dekschuit meegebracht waar de nieuwe stalen pijpen, die voor de steigers bestemd zijn, op liggen.

De dekschuit ligt afgemeerd met z.g. stutbalken aan de kop van de A steiger

Als eerste wordt de ingang van de haven onderhanden genomen.

De specie ( bagger ) die men ophaalt gaat in een ander schip en die gaat het wegbrengen.


dinsdag 16 november 2010

Het kraanschip aan het werk in de havenmonding  

en in de haven om diepte te maken voor het beunschip wat de specie gaat afvoeren

De dekschuit met de nieuwe palen wordt nu gestald op de Nieuwe Maas.


woensdag 17 november 2010

Hier ziet U het M.S Keistad  en de Elisabeth op de rivier waar men de ingang van de havenop diepte brengt.

Hier een mooi overzicht van de werkzaamheden

Op de rivier kunt U de bak met de nieuwe palen zien liggen en op de voorgrond ligt het M.S. Tyro naast het kraanschip Elisabeth.


vrijdag 19 november 2010

Ja, ja dat was even schrikken de afgelopen dagen.

De hoofdmotor van het kraanschip " Elisabeth " heeft problemen.

Er komt een duwschip bij om te assisteren.

Donderdag heeft het kraanschip met de duwer de haven verlaten maar nog dezelfde dag is het schip met de duwer weer terug en is er een andere motor aan boord geplaatst.

Terwijl het baggeren wordt hervat werken de monteurs nog aan boord aan de motor

en vandaag ( vrijdag ) vaart de "Elisabeth " weer op eigen kracht in onze haven.


zaterdag 20 november 2010

Vandaag ( zaterdag 20 nov ) zijn de vonkentrekkers met behulp van de werkploeg aan het aanpassen en verplaatsen van de elektrakasten van de B steiger begonnen.

Een deel van het B steiger zal het de komende week zonder elektra moeten doen.

De voorraad dikke voedingskabels is op en als de penningmeester nog wat geld achter de hand heeft kan er weer kabel ingekocht worden en gaan de werkzaamheden natuurlijk door!


maandag 22 november 2010

Van onze W.Y. reporter Ed den Boer.

Hierbij de reeks van foto's die ik vrijdag 19 nov. jl. heb gemaakt in de haven.

Onderstaand een toelichting van wat ik heb meegemaakt.

Ik ben aan boord geweest van het baggerschip waar in de nacht van donderdag op vrijdag een nieuwe motor was geplaatst.

Overigens de hoofdmotor aandrijving schip bedraagt 250 pk.

Ik ben in de stuurhut geweest; dat lijkt wel een spaceshuttle.

Het stikt er van de instrumenten, handels en knoppen.

Als ik het goed heb begrepen zijn er 5 motoren aanwezig in dit schip.

O.a. aandrijving schip, aandrijving elektrische baggerkraan, aandrijving sputpalen, aandrijving waterpomp en een paar meer (weet niet meer voor welke functies.)

Ik ben ook in het stuurhuis van de baggerkraan geweest.

Zelfs daar kan je je kont niet keren vanwege alle instrumenten die je links en rechts, voor je en boven je ziet.

Ze kunnen de bodem tot op de cm nauwkeurig afgraven.

Je kunt ook zien hoeveel bagger er in de grijper zit.

Maximaal anderhalve ton.

Ik heb nog wel meer te vertellen maar moet het eerst nog een keer rustig opschrijven, anders vergeet ik de helft.

zaterag 27 november 2010

We kunnen nu wel spreken van de winterschilders van W.Y.

De temperatuur is maar net boven nul maar de drijfbuizen van de kopsteiger A krijgen de volle laag Jotun

De zaterdag werkploeg heeft de smaak te pakken en heeft de vaart erin.

Er gaan heel wat liters Jotun verf op een steigerdeel van 32 meter mar het is het behoud van het materiaal.

En nu maar hopen dat de weergoden met ons meedenken en de temperatuur in de hand houden.

klik hier voor het vervolg

laatste upgrade 18-03-2011