Website van Hans en Ivonne van Huessen
Home » WV Ysselmonde » Baggeren haven » baggerblog 3

baggerverslag 3

maandag 29 november 2010

 

De story van W.Y. palen

De palen die vervangen gaan worden zijn de palen waar de steigers mee op de plaats worden gehouden.

Op de palen groeien al plantjes wat aangeeft dat ze niet zo jofel meer zijn.

Ook zijn er palen die in het verleden met metalen hoezen zijn verstevigd.

De oude paalbeugels zitten een de zuidzijde van de steigers gemonteerd'

De nieuwe palen en beugels komen aan de noordzijde van de steigers.

De baggerco├Ârdinator Cor heeft de plaats waar de nieuwe palen moeten komen met oranje strepen gemarkeerd

Soms staat er een elektrokast in de weg en die zal dan verplaatst moeten worden.

Ook zijn er afmeerogen die dan weer verplaatst moeten worden.

Om de nieuwe beugels aan de steiger te monteren moet eerst het beschermhout tussen de oranje strepen worden verwijderd.

Daarna worden de gaten voor de montagebouten zowel horizontaal als verticaal geboord.

Op de onderstaande foto van de E steiger, waar de nieuwe palen wel aan dezelfde zijde als de oude palen komen, zijn een oude en een nieuw gemonteerde beugel te zien

en op de rivier liggen de pijpen geduldig te wachten.

De verwachting is dat de komende week de eerste palen geplaatst zullen worden


zondag 28 november 2010

Een bericht van onze baggerco├Ârdinator Cor Kindt:

De planning is dat de aannemer de komende week de Noordzijde van de A steiger gereed heeft.

Donderdag komt de peilboot "Vliet "dit gedeelte controleren.

Aansluitend gaat men de nieuwe stalen palen in de reeds geplaatste beugels plaatsen en de grond in trillen.

Dit betekend : komende zaterdag 4 dec kunnen de schepen van A Noord terug naar hun plaats !!

Tevens moeten de schepen van A Zuid en B Noord hun box verlaten en elders in de haven plaats nemen.

Kortom, we verwachten het komende weekend veel vaarbewegingen in de W.Y haven.


dinsdag 30 november 2010

Ja, ja, de koningwinter laat zich dit jaar vroeg gelden

Maar s'morgens vroeg gaan de baggerwerkzaamheden toch gewoon verder.

De winters weersomstandigheden hebben het buitenwerk van de W.Y'ers stil gelegd.

De aannemer gaat wel door met baggeren en is reeds begonnen tussen de steigers A & B

Op vrijdag 3 december zullen de palen van de A steiger geplaatst gaan worden.

Van de schipper van de TYRO, een van de twee schepen die de specie afvoert, kregen we een mailtje dat hij ons blog volgt en U kunt hem ook volgen op www.mstyro.nl

 

vrijdag 3 december 2010

De eerste palen worden van het werkschip op de rivier opgehaald.

Een van de eerste palen wordt geplaatst en gericht

En zo gaan de nieuwe palen van de A steiger stuk voor stuk de grond in.

De palen zijn 14 meter lang en de bovenste 7 meter is voorzien van een goede coating laag die moet blijven zitten ook als de beugel met de nylon blokken er langs gaan schuiven.

Bovenop de palen komt een kunststof kap met een punt zodat onze er geen vogels op kunnen gaan zitten

 

zaterdag 4 december 2010     en 4 graden onder nul en met sneeuwbuien.

Geen hond die naar buiten wil maar:

De W.Y ers gaan hun schepen verhalen:

s'morgens rond 4.00 uur schijnt het eerste schip al verplaatst te zijn

s'morgens valt het weer nog wel mee

samen zijn we sterk in het verhalen en terug brengen naar de eigen plaats

op eigen kracht naar een tijdelijke plaats

 en terug naar de A steiger Noord

ook achter de Plons en in een sneeuwbui wordt er verhaald

en het weer wordt slechter en slechter

met de Plons terug naar de noordzijde van de steiger A

en zoals U ziet de Zuidzijde van de A steiger en de Noord zijde van de B steiger zijn in de loop van de dag bijna leeg en kan de " Elisabeth "  maandag haar werk voortzetten.


maandag 6 december 2010

Na een koud en glibberig verhaal weekend heeft de dooi toegeslagen en kunnen de W.Y. ers

weer aan de slag.

Het is vandaag uitstekend werkweer en s'morgens komt de zon nog even door.

De nieuwe elektrakabel is binnen en het elektrisch verhaal op steiger B wordt voltooid.

Vandaag zijn er ook op de B steiger nieuwe beugels gemonteerd.

De beugels worden door stoere mannen aangeleverd

De beugels zitten zowel met horizontale bouten als verticale bouten vast

en met geavanceerde apparatuur worden eerst de gaten op de millimeter precies geboord.

Ook zijn de kopsteigers van de C & D steiger losgekoppeld en naar de werksteiger gevaren.

Het verfwerk aan de kopsteiger B, die op de kant ligt, is gestopt toen in de morgen de zon verdween.

Kortom, het was een drukke klusdag op de steigers van W.Y.

Speciaal voor de kraanmachinist nog even een plaatje van zijn kraan die vandaag tussen

de B & C steiger aan het werk was


dinsdag 7 december 2010

Via de mail kregen we van Willem Knol enkele foto's.

Willem verontschuldigd zich bij voorbaat voor de slechte kwaliteit van de foto's.

Dit is het trilblok waarmee de nieuwe palen in de grond getrild moeten worden.

Even een inspectie vooraf en het kan beginnen.

En ja hoor, hier gaat vroeg in de morgen de eerste paal aan de Noordzijde van de A steiger de grond in.

Trillen is een alternatieve
heimethode waarbij men met een trilblok een funderingspaal
of
damwand
in trilling brengt.

Hierdoor verliest de onderliggende
grond zijn draagkracht en zakt onder het gewicht
van het trilblok en het eigen gewicht van de paal de grond in.

Het trilblok werkt op een hydraulische pompunit die is opgesteld in de machine kamer van het kraanschip.

Via slangen wordt de hydraulic olie onder hoge druk vanaf de pompunit naar het trilblok gepompt.

Het trilblok zelf hangt in de kraan en zakt mee als de paal de grond in wordt getrild.

klik hier voor het vervolg

laatste upgrade 18-03-2011