Website van Hans en Ivonne van Huessen
Home » WV Ysselmonde » Baggeren haven » baggerblog 4

baggerverslag 4

vrijdag 10 december 2010

Hoy Hans.

Na m'n A.T.V. dag ,weer aan het werk bij W.Y..

Samen met Hancevic kraandrijver,Wim,Bram en Jan, kopvlot C  en  D  uit het water gedraaid, en schoon gespoten,

We hebben weer 3 kruiwagens vol met mosselen.

Dat ruimen we morgen wel op, het was vanmiddag weer laat genoeg.

Ook is er hoekijzer aan gekomen voor de nieuwe beugels aan de kopsteigers

Daar word dan komende maandag mee begonnen.

Nu nog een paar dagen droog weer ,en we liggen,weer op schema

Dat was het dan weer z'n beetje

 

             groeten    Bram..........


 

Bram schrijft zo simpel,

kopvlot C en D uit het water  gedraaid maar dat is een klus op zich !!

Eerst het ruim 30 mtr. lange deel aan de voorzijde omhoog takelen en langzaam

het voorste deel boven de wal rijden.

Als het eerste deel boven de vaste wal is gekomen komt er een wagentje in het midden onder het steiger deel

Nu laat men de steiger op het wagentje zakken terwijl de vorkheftruck het geheel vast houd

De kraanmachinist verplaatst de hijsbanden verder naar achteren en trekt men met de vorkheftruck en de kraan het geheel verder de wal op. 


zaterdag 11 december 2010

De kopsteigers liggen op de wal en er is veel te schrappen en te verven.

Dat kan alleen als het weer het natuurlijk toelaat

De kopsteiger van A is de afgelopen week reeds vier maal behandeld

Op de foto's zijn ook duidelijk de anodes te zien

Op de A steiger maakte ik een paar foto's van de nieuwe palen in de nieuwe beugels

en in de aanhangwagen vond ik de resten van de oude beugels

Nu rest de vraag wie brengt het weg naar de oudijzerboer ??


De komende week wordt er gewerkt aan het elektra van steiger C en kan er voor een korte of een langere periode geen spanning bij uw schip beschikbaar zijn.

Van de bagger coördinator Cor Kindt kregen we de volgende informatie:

A.s. donderdag en vrijdag 16 & 17 december 2010 gaat de aannemer

de oude palen van de A steiger trekken en de nieuwe palen van de B steiger in de grond trillen.

Dit betekend dat het a.s. weekend het 2e W.Y verhaalweekend zal plaats vinden.

De schepen van A Zuid en B Noord kunnen terug naar hun eigen box.

De schepen van B Zuid en C Noord zullen hun box moeten verlaten en elders in de haven

een plaatsje moeten bemachtigen.

Net zoals bij het 1e W.Y. verhaalweekend zullen vele handen licht werk gaan maken.


dinsdag 14 december 2010

Vandaag laat het weer even toe dat de buizen van de kopsteigers weer een laag verf krijgen

Bekende gezichten zijn met de verfroller druk in de weer.

De nieuwe palen van de kopsteigers komen nu op de kop van deze steigers te staan en de voorbereidende werkzaamheden zijn nu gestart.

Met de snijbrander zijn de oude beschermbeugels er af gesneden en komen er beugels voor de nieuwe palen voor in de plaats.

 Hierdoor worden de boxen naast de kopsteigers in de toekomst beter toegankelijk.


donderdag 16 december 2010

Vandaag zijn de nieuwe palen geplaatst van de B steiger

Op de foto wordt de eerste paal er in getrild.

De "Elisabeth " neemt hiervoor plaats tussen de palen van de B steiger en het B steiger

en zo gaat men de gehele B steiger langs.

Duidelijk is op deze foto het trilblok te zien.

Na het plaatsen van de nieuwe palen van de B steiger zullen de oude houten palen

van de A steiger getrokken worden en kan komende zaterdag en zondag

het 2e W.Y verhaal weekend plaatsvinden.


vrijdag 17 december 2010

Vandaag heb enkele foto's ontvangen van het trekken van de oude houten palen

van het A steiger

Ook in de sneeuw gaan de werkzaamheden door

en tot slot nog een schitterend plaatje van donderdag van het slaan van

de laatste nieuwe paal van het B steiger

Zo ziet u maar, onze haven is altijd de moeite waard om een foto van te maken !!


zondag 19 december 2010

Vanuit een heftig wit Krimpen aan den IJssel kan ik berichten dat de zaterdag van het 2e W.Y. verhaalweekend goed is verlopen.

Ondanks de dikke sneeuwlaag van de afgelopen dagen zijn veel schepen terug naar hun eigen plaats en andere schepen naar hun tijdelijke plaats verhaald.

Schuiven, borstelen maar vooral heel voorzichtig de sneeuw eraf halen

Veel boten hebben hulp gehad van de Plons en zijn kundige bemanning.

Even kwam het zonnetje door en was het een heerlijk moment.

Het is nu zondagmorgen en er is vannacht ruim 15 cm sneeuw gevallen dus voor diegene die nog moeten gaan verkassen wordt dat vandaag een moeilijke klus.


maandag 20 december 2010

De afgelopen week is nabij de jachthaven op de rivier het kraanschip " Christiaan P "

van de firma Paans uit Werkendam gespot.

Aan het blauwe bord is te zien dat hij BB wal vaart en dat betekend waarschijnlijk dat hij bij onze haven moet zijn.

Hij komt een nieuw baggerfilter brengen voor de " Elisabeth "

Dit filter moet de grote verontreiniging, zoals fietsen e.d., uit het bagger filteren.

De heren van de " Elisabeth " genieten nu van de kerstvakantie en zullen 3 januari 2011 hun werk in de haven hervatten.

Ondertussen kunnen de W.Y.ers de voorbereidende werkzaamheden voortzetten.

Op dit moment is echter alles bedekt met een dikke laag sneeuw maar de W.Y. bikkels gaan gewoon door.

Ik moet wel toegeven dat er ook mooie en extreme plaatjes te schieten zijn.


woensdag 22 december 2010

De beugels plaatsen voor de nieuwe palen !!

Het is simpel gezegd maar de volgend beelden laten de ( koude ) werkelijkheid zien.

Met de alles zaag wordt het hout aan de kopse kant afgezaagd.

Soms zit er een boutje in de weg en wordt er grover geschut ingezet.

De beugels worden omdat ze redelijk zwaar zijn per stenenwagen aangevoerd

De beugel komt met 6 stuks  M12 bouten vast aan het steiger

Eerst worden de 2 gaten aan de bovenzijde afgetekend

Met een z.g. magneetboormachine, die we in bruikleen kregen van een bevriende relatie,

worden de gaten van 13 mm geboord.

In de zwarte voet van deze machine zit een elektromagneet

en daarmee kan je simpel de machine op de ijzerenbalk vast " kleven "

De elektromagneet zet de machine vast met een kracht van ruim 1000 kg.

De speciale boor heeft een z.g. kernboor om voor te boren.

De holle boor boort met wat boorolie daarna door de bint de gaten.

Nu wordt de beugel met de twee bovenbouten vast gezet.

Als de 2 bouten vast zitten kunnen de 4 gaten aan de zijkant afgetekend en gecenterd worden

Nu kan de beugel er weer af en wordt de magneetboormachine aan de zijkant van de steiger op de goede plaats gekleefd.

Er gaat weer wat boorolie bij en de machine doet zijn werk prefect.

Daarna is het koffietijd.

Na de koffie wordt de beugel gemonteerd en elders op de steiger
worden er nieuwe afmeerogen aan het steiger gelast.

Kortom, er was weer veel activiteit op de W.Y. steigers.

klik hier voor het vervolg

laatste upgrade 18-03-2011