Website van Hans en Ivonne van Huessen
Home » WV Ysselmonde » Baggeren haven » baggerblog 5

baggerverslag 5

vrijdag 24 december 2010

De schepen die na het 2e W.Y. verhaalweekend

nog verplaatst moesten worden zijn door het ijs alsnog verhaalt

De werkzaamheden op de steiger zijn, ondank de winterse omstandigheden, voorlopig gereed.

Alle beugels voor de nieuwe palen zijn op steiger C geplaatst en het elektra op de C steiger is afgemaakt

In de werkplaats is men echter druk bezig om de nieuwe paalbeugels

voor de kopsteigers voor te bereiden

Er worden stootrubbers aangebracht op de beugels om schade aan schepen te voorkomen


woensdag 5 januari 2011

Vandaag gaat de aannemer Paans groot materiaal inzetten.

De afgelopen dagen is hun kraanschip Magri in onze jachthaven ter versterking gekomen.

De Magri heeft een hydraulische kraan op het dek staan en die wordt nu gebruikt om de specie uit de " Elisabeth " sneller te kunnen overslaan in de " Tyro "

U ziet het, het wordt druk op de rivier voor onze haven.

In de namiddag kwam er ook nog een duwertje met een bak op de kop

waar weer nieuwe stalen palen mee worden aangevoerd.

Tevens zijn vandaag de pijpen van de kopsteigers weer van de nodige verf voorzien en zijn er weer beugels gelast en gemonteerd aan de kopsteigers.

Het elektra op de D steiger is gereed en weer onder spanning geplaatst

.

zondag 9 januari 2011

De aannemer Paans heeft het 2e schip weer ingezet op een ander werk

dus de "Elisabeth " gaat tussen de B & C steiger weer z'n eigen tempo.

Het werkvlot op de rivier is vervangen door een kleiner model en wel het werkvlot dat de afgelopen week weer nieuwe palen kwam brengen.

Vrijdagmiddag heeft men het kopsteiger A weer te water gelaten.

De zaterdag werkploeg heeft de kopsteiger A terug gevaren naar z'n plaats  

en het leuke is dat ik bij toeval zelf op de kop van steiger A sta te wachten om de kopsteiger aan te pakken

 met natuurlijk ook het fototoestel in de aanslag.

Alles nog droog ????

en dan nog even het volgende

Van de bagger coördinator Cor Cindt komt het bericht dat volgend weekend

15 & 16 januari het 3e  W.Y.  verhaalweekend

gepland is.

De aannemer gaat woensdag met het peilbootje de diepte tussen steiger B & C controleren en vrijdag zullen de nieuwe palen er in getrild gaan worden.

Het verzoek is nu of de schippers die hun schip terug brengen naar hun eigen stekkie dit s.v.p. op zaterdag 15 jan ( bij voorkeur in de morgen ) willen doen.

Dan komen de wisselplaatsen op tijd vrij voor andere schepen te herbergen.

Let U wel op bij vochtig weer dan zijn de steigers zeer glad door alg en ???  want de W.Y. bikkels hebben helaas geen tijd om uw steigerdeel schoon te maken dus als U er toch bent misschien een idee ??

De bikkels zullen U zeer dankbaar zijn !!


woensdag 12 januari 2011

De aannemer Paans ligt met de baggerwerkzaamheden geheel op schema.

Het vak tussen de B & C steiger is uitgebaggerd en vandaag is de peilboot geweest om alle dieptes digitaal in kaart te brengen.

Deze gegevens gaan naar het hoofdkantoor en daar worden ze dan uitgewerkt en opgeslagen.

Tevens krijgen wij een verslag van het geheel.

Donderdag en vrijdag worden op de B steiger de oude palen getrokken en zullen op de C steiger de nieuwe palen geplaatst worden.

De W.Y. bikkels gaan dan de oude paalsteunen van de B steiger verwijderen.

Dus geheel volgens de planning kunnen zaterdag 15 jan.

de vaartuigen van  B zuid en C noord  terug naar hun plaatsen.

Aansluitend moeten de vaartuigen C zuid en de D noord naar hun tijdelijk toegewezen plaatsen.

Onze coördinator heeft een lijst gemaakt voor de tijdelijk ligplaatsen en voor info kunt U zoals altijd terecht bij de havenmeester.


vrijdag 14 januari 2011

Vandaag ben ik tussen de regenbuien door op de steigers geweest om daar het trekken van de oude palen en het slaan / trillen van de nieuwe palen te bekijken.

Natuurlijk heb foto's gemaakt en ik kan U het volgende melden.


Het trekken van de oude palen

Voor het trekken van de oude houten palen gebruikt men een trilblok wat over de vierkante paal

heen kan schuiven.

In de bus die aan de rechterzijde zichtbaar is zit een hydraulische cilinder die binnen in het vierkante gat een klem met grote kracht om de paal perst.

Bij het vastklemmen hoor je de paal flink kraken !!

Eerst tril men de paal ruim 20 cm dieper om de z.g. kleefkracht van de paal kleiner te maken

en daarna tril / hijst me de oude paal omhoog.

 Dit gaat gepaard met de bekende ( rot ) herrie.

Met deze actie helt de " Elisabeth "  wel enigszins over door de trekkracht om de paal er uit te trekken

Het plaatsen van de nieuwe palen

De nieuwe paal wordt met een strop uit het schip getild en voorzichtig in een nieuwe beugel geplaatst.

( bij toeval de beugel waar ons schip ligt )

Nu laat men de paal in de grond zakken en laat dan de strop naar beneden schuiven en maakt hem los.

Aan de bovenzijde van de nieuwe ijzeren palen is vooraf een zware strip gelast waar het trilblok zich op vast kan klemmen.

Als men om de paal zelf zou klemmen zou de paal door de enorme kracht plat gedrukt kunnen worden

Daarna wordt het groene trilblok met uiterste precisie over de strip geschoven.

Nu tilt men de paal weer even uit de grond en zet hem met behulp van een waterpas in de juiste positie.

Geleidelijk en bijna geruisloos zakt daarna de paal in de grond en trilt men hem naar de juiste diepte.

De kraandrijver ziet op zijn instrumenten precies of de paal ver genoeg gezakt is.

Nog even controleren met de ouderwetse duimstok vanuit de waterlijn.

Kortom, alles loopt vandaag gesmeerd ( door het regenwater ?? ) en kan morgen de 3e W.Y. verhaaldag beginnen.

klik hier voor het vervolg

laatste upgrade 18-03-2011