Website van Hans en Ivonne van Huessen
Home » WV Ysselmonde » Baggeren haven » baggerblog 6

baggerverslag 6

zaterdag 15 januari 2011

15 & 16 jan 2011 *** 3e W.Y.  verhaal weekend.

Hier volgen enkele foto's van die zaterdag

Het weer was gunstig, bijna droog en weinig wind en een redelijke temperatuur.

Druk overleg in het havenkantoor over de tijdelijk ligplaatsen

Hulp voldoende op de C steiger

Veel verhaalwerk voor Dhr Plons en zijn bemanning  

en aanpakkers in de aanslag

  

maandag 17 januari 2011

Vandaag is er helaas een tegenvaller te melden.

Er is op diversen plaatsen zwaar overleg gaande.

Op de " Elisabeth " worden de koppen bij elkaar gestoken.

In de kleine kantine overleggen de W.Y. ers.

Er blijkt door de hoge waterstanden geen baggerspecie gestort te mogen worden dus liggen de echte baggerwerkzaamheden voorlopig voor een week stil.

Nu wil de aannemer de rest van de palen gaan slaan en de overige oude palen trekken.

Dit betekend dat de W.Y. ers de nieuwe paalbeugels op de laatste steiger nu versneld moeten gaan plaatsen.

Dus gaan we na een bakkie snel aan de gang.

De aannemer gaat nu eerst de z.g. restklussen doen en hoopt zo de week vol te kunnen maken.

En nu maar hopen dat de waterstanden snel gaan dalen.


dinsdag 18 januari 2011

Vandaag zijn er uitsluitend door de " Elisabeth " nieuwe palen geslagen.

Het is nog maar de vraag of er vanwege de hoge waterstanden de volgende week baggerspecie op de stortplaats gelost mag worden.

Deze week mag er in ieder geval niet gestort gaan worden.

Tevens zijn vandaag de kopsteiger C & D te water gegaan en zijn tijdelijk op hun plaats gebracht om de nieuwe palen te kunnen slaan / trillen.

Daarna zullen we ze weer weg moeten halen om het baggerwerk te kunnen hervatten.

Ed den Boer is een dag op de " Elisabeth " te gast geweest en heeft daar een verslag van gemaakt.


vrijdag 21 januari 2011

Vandaag, vrijdag 21 jan, ben ik even aan de haven geweest om de vorderingen te aanschouwen.

De aannemer heeft de afgelopen week alle nieuwe palen geslagen en de oude houten palen getrokken .

Er zijn slechts drie oude palen afgebroken bij het trekken en die zal men alsnog gaan trekken.

Vandaag was men bezig om de hulpplaten die op de nieuwe palen zaten, en die men heeft gebruikt om de palen er in te trillen, met een snijbrander af te branden.

Met een hijswerkbak gaat men deze klus klaren.

In de bodem van de hijsbak zit een gat en men laat de hijsbak over de paal heen zakken

Men laat de hijsbak zover over de paal  zakken dat het makkelijk is om de hulpplaat af te branden.

Het blijkt een fluitje van een cent en de vonken en het gesmolten ijzer vallen in de ijzeren paal naar beneden.

Het afgebrande hulpstuk neemt men weer mee in de hijsbak.

In de afgelopen week is ook de loopbrug en het bijbehorende vlonder op ons terrein aangekomen.

Deze loopbrug wil men gaan plaatsen vanaf het bordes naar de nieuwe steiger langs de pier aan de Nieuwe Maas

In het baggerproject is het slaan van de nieuwe palen voor deze steiger reeds opgenomen.

Rest te melden dat het echte baggeren de komende week weer hervat kan worden.

Men heeft toestemming gekregen om de stortput waar de specie gestort word weer in te varen.


zondag 23 januari 2011

Voor het broodnodige stophout, om in het najaar de schepen op de wal te plaatsen en  te stutten, zijn er enkele oude houten palen met de scheepslift op het droge gehaald.

Deze zullen in stukken gezaagd gaan worden en zijn dan goed te gebruiken.

De laatste tijd was er veel oud en onbruikbaar geworden stophout afgevoerd.

Als we deze foto iets uitvergroten kunnen we goed zien hoe ver de oude palen al versleten / verrot waren.

Daar de aannemer alle nieuwe palen de afgelopen week heeft geslagen kon de werkploeg de zaterdag er na een begin maken de oude paalbeugels van de steiger verwijderen

Volgens mij worden we dit jaar alleen al van het oude ijzer rijk !!

Ook zijn de nieuwe palen langs de pier zijn geplaatst en hier is nu tijdelijk de kopsteiger C afgemeerd.

Op de rivier is het ponton nu vol met de restanten van de oude palen  

en die gaat de aannemer verder afvoeren


woensdag 26 januari 2011

De afgelopen dagen is de aannemer weer aan het baggeren geslagen daar men de specie weer mocht lossen op de losplaats.

In eigen W.Y. beheer worden de eerste twee delen van de D steiger afgekoppeld en op de kant gehaald.

Hiervoor moesten wel eerst de schepen van de zuidzijde van de D steiger verhaald worden.

Maar dat is ondertussen voor de W.Y ers een fluitje van een cent

Er zijn al enige tijd wat ijzeren platen van het koppelsysteem afgebroken en nu de steigers leeg zijn heeft men dit gelijk aangepakt.

Ze zullen gelijk afgespoten worden en worden voorzien van een aantal lagen onderwaterverf.


maandag 31 januari 2011

De afgelopen dagen hebben de W.Y. bikkels de twee steigerdelen van de D steiger afgespoten 

en in de prut gezet.

Tevens is er nog een steigerdeel van de E steiger uit gehaald waar de aansluitstukken ook van gerepareerd moesten worden

Hier is te zien dat we stukken van de oude palen als vulhout aan het gebruiken zijn.

Dit geeft een flink gat in het steigerplan.

De onderdelen die kapot zijn worden in de werkplaats gemaakt en  ter plaatse aan de steiger gemonteerd.

Een deel van de D steiger is weer te water gelaten en vandaag naar zijn plaats gebracht.

De aannemer gaat ondertussen gewoon door met het baggeren en hup weer een bak met smurrie !!

en dan even het dek spoelen

 ja, ja, dat is even wat anders dan met een putsie !!


donderdag 3 februari 2011

Het wordt steeds moeilijker om iets nieuws voor op dit blog te vinden.

Maar vandaag heb ik toch iets te melden wat er zijdelings mee te maken heeft.

De bikkels waren weer de buizen van een steiger deel aan het schilderen / rollen en 

zowaar er was weer eens iemand die een goed idee naar voren bracht.

Men maakt een deuk in het verfblik 

en verkrijgt zo aan de binnenzijde van het blik een mooi afrol plaatsje.

De koppel / verbindings stukken van de steiger zijn gerepareerd.

Er zijn nieuwe bussen in de werkplaats gemaakt en op de beide steigerdelen gemonteerd.


In deze bussen zaten in het verleden rubbers om het klapperen van de steigerdelen te voorkomen.

Nu komen daar nylon bussen in kunnen we bezien of dit langer stand zal houden.

Als ik om de hoek kijk zie ik weer tussen de drijvers een bikkel aan het rollen.

Als ik vraag hoe het er mee gaat krijg ik als antwoord " PRIMA " 

Dat is tenminste de juiste W.Y. mentaliteit !!

lkik hier voor het vervolg

laatste upgrade 18-03-2011